úterý 24. ledna 2023

Šetřete...

 Výzva k šetření se masivně šíří mediálním prostorem. Objevila se i řada známých tváří, které z obrazovky vysvětlují občanům, jak nejlépe a nejvíce ušetřit. Jak netopit, nesvítit, kde koupit levné a nejlevnější jídlo, jak nekupovat oblečení, z čeho zaplatit dětem obědy a jak jim vysvětlit, že na kroužky už chodit nemohou, protože v rodinném rozpočtu na ně nezbývá prostor....

Třeba ale mně to přineslo ten efekt, že na slovo šetřit a ušetřit a další jeho varianty jsem se stala alergická. Vadí mi, jak se na nás valí ze všech stran. Sama jsem nikdy zbytečně neplýtvala, panské rady, které se nyní blahosklonně udělují, jsem realizovala odjakživa, jaksi samozřejmě. Zbytečně nesvítit, nevytvářet si doma saunu nadměrným topením, peníze nevyhazovat z okna za zbytečnosti. Někteří moji dobří přátele někdy mluvili až o škudlivosti, což bych tak tedy nenazvala, ale možné je všechno. 

Nicméně, spořit tedy umím. Asi i proto mě tolik irituje, že najednou se objevuje Amerika, že se všude vnucuje šetření jako jediná možná varianta jak se vyrovnat s brutální drahotou, která vtrhla do našich domácností. 

Peníze se mají vydělat, ne ušetřit! 

To jsem četla v jedné z knih Barbory Šťastné a docela se mi to zalíbilo.  

Šetření je navíc v dnešní době hodně kontraproduktivní. Pokud tedy nejsem šikovný investor, odvážný spekulant či hazardní hráč, pak veškeré úspory sežere inflace. Je tedy dost náročné někam peníze ukládat, když odtud plynule mizí. 

Nabádat k šetření z výplaty u těch lidí, co žijí od výplaty k výplatě, je také dost neefektivní, kde nic není, ani smrt nebere. 

Tak jsem nad tím šetřením taková dost rozpačitá. Že prožíváme bezprecedentní krizi, je nabíledni. Některým lidem už dávno zlomily pomyslný vaz zálohy na energie, které se zvedaly takovou rychlostí, že přívlastek kosmickou je skoro ani nevystihuje. Ještě bych dodala, že jejich předepisování bylo dost nepředvídatelné, takže vlastně nějaké hospodaření s rozpočtem, potažmo šetření, se vůbec nedalo aplikovat. 

Jestli se z toho dostanu tím, že budu doma mrznout a chodit potmě, nebudu se mýt nebo jen jednou týdně, tak o tom dost pochybuji. A přitom právě k tomu ono mediální šetření převážně nabádá. Jako by lidé neměli vlastní rozum. 

Takže šetřit by se hlavně mělo v masivním strašení a celou situaci řešit nějak efektivněji než vyšroubováním žárovek na úřadech a vypnutí teplé vody tamtéž... 








1 komentář:

  1. Jitko,
    přesně tak to mám i já!
    Patřím také spíš k těm šetřilkám a odmítám podléhat tlaku médií!

    OdpovědětVymazat