Mobilní telefon je tak nedílnou součástí
dětské existence, že mnozí jedinci vypadají, jako by s ním byli srostlí. Je jejich
přirozenou součástí. Přitahuje jejich pozornost naprosto neovladatelně.
Často potkávám maminky s kočárky, kde
jejich batole kouká do displaye.
Je to určitě pohodlné.
Dítě se zabaví. Stoprocentně. Zkuste mu dát knížku, hračku nebo si s ním
povídat. Moc náročné a rodič sám by se musel odtrhnout od svého virtuálna.
Největší jistotou je
mobil.
Nechci se zamýšlet nad mobilem u malých
dětí. Protože s tím naprosto nesouzním, byla bych jen ostře kritická.
Chci dumat nad mobilem u dětí školou
povinných. Neznám dítě, které by ve školním věku nemělo mobil. Naopak, už v raném
školním věku si některé děti uvědomují svou závislost. Umí to pojmenovat.
Neumí s tím bojovat.
To ostatně je i problém
dospělých. Neví si s tím rady.
Co kupříkladu s telefony ve školách?
Klasický příklad rozdílného přístupu. Někde zakazují, jinde vybírají a zamykají,
další přehlížejí, jinde tolerují, někteří využívají….
Ukazuje se, že přístup k mobilní
budoucnosti není vůbec jednoduchý, jak se na první pohled zdá.
Hned první bod pomyslného
manuálu může přinášet nečekané problémy.
Zakázat nebo dokonce zabavit?
Zakazování se zdá nelogické
v okamžiku, kdy se od mobilu neumí odtrhnout většina dospělých. Příklady
snad táhnou, ne?
Někteří neochotně uznávají, že to o
příkladech je legitimní, byť poněkud nepříjemný, argument. Ale tím to většinou
končí.
Přicházejí ovšem další variace. Mohou s telefonem
pracovat, vyhledávat, dobrá, ale když celou přestávku (někdy i při hodině) visí
na nějaké hře, pak to asi není moc přínosné?
Chtělo
by to změnu, vyvolanou ale jejich vnitřní potřebou, jít se hýbat nebo si
povídat reálně, nikoliv virtuálně. Změna ale není na pořadu dne. Bez dospělého
příkladu a nějaké motivace to totiž nebude úplně jednoduché.
Co pozoruji naprosto pregnantně, je velká
ztráta soustředění. Každý rok je to viditelnější. Děti nejsou schopny se déle soustředit. Jsou
roztěkané. Skáčou z tématu na téma. Položí otázku a nevydrží čekat na
odpověď, už mají potřebu špitat si se sousedem či dělat něco jiného. Začnou
jedno téma a ani ho nedokončí, už skáčou na jiné. Ostatní mají zase svá témata,
takže poslouchat toho jednoho spolužáka prostě nevydrží.
Je dost náročné udržet je
v nějaké jednotné atmosféře, vydržet u něčeho delší dobu.
Vnímám to jako daň za tu
jejich mobilní vyspělost. Umí s technikou od malička.
Ale sledují klipovitý
svět. Krátká rychlá videa. Je jedno, zda s pointou nebo bez. Rychlá
a další a další a další.
Dívat
se na nějaký film, třeba ze „zlatých šedesátých“, pomalu plynoucí děj, to je
pro ně naprosto nepřijatelné. Nevydrží to. Neudrží pozornost. Roztěkanost vládne
třídou Naprostá..
Dá se to pochopit. Jejich
mozek je atakován takovým množstvím impulsů, že zklidnit ho
a věnovat pozornost jedné věci je šílené
náročné. Neřku-li nemožné.
Ostatně, něco podobného se děje i s dospělým
světem, jen se nad tím tolik nepozastavujeme. Museli bychom totiž lkát sami nad
sebou, což lze u dětí skrýt floskulí
o tom, že to za našich mladých let nebylo.
No, nebylo, ale to
neznamená, že je to všemocný argument. Jestli jsem něco opravdu dobře pochopila,
tak fakt, že příklady opravdu táhnou.
A pokud je i tento fakt
už dneska překonaný, pak vědomí, že vychováváme pro budoucnost, by snad pořád
platit mělo?
A mobilní technika bude pro jejich život
nezbytná, měli bychom tedy spíš operovat s vizí, že je naučíme s tím pracovat.
Aby to byl pro ně opravdu dobrý sluha, nikoliv zlý pán, jak se většinově jeví.
Ne, že by se to nikdo
nepokoušel. Často čtu studie, které na rizika upozorňují a klady zvýrazňují.
Jenomže pak v parku narazím
na devět z deseti kočárků, kde se děcko kouká do mobilu nebo tabletu. V MHD
rovněž.
Takže to ve finále vypadá na trochu marný
hodnotový boj. Úplně se nehledá střední cesta. Buď jsme mobilní se vším všudy,
nebo mobilní svět ignorujeme.
Děti to kopírují. Mají to
těžší v tom, že ignorovat kupříkladu ve školním kolektivu mobil, stávají
se rázem černou ovcí nebo bílou vránou. A s tím se v dětském věku
těžko žije. Navíc, nikdo si s nimi nechce povídat, protože všichni visí na
mobilu, tak jsou z kolektivu totálně vyčleněni.
Tím se oklikou vracím k původní školní
premise, zda mobily ve škole zakázat, tolerovat či využívat?
Asi nejlepší metoda by byla, že když jsme ve
škole, tak je učit, jak s tím nejlépe pracovat.
Ovšem vzhledem k tomu,
že naše školství stojí hlavně na švp, které tuto kategorii nezahrnuje, je to asi
trochu hudba budoucnosti. Nebo dnešní forma utopie.
A tak
to vlastně stojí jen na dospělém příkladu:-)
My, co jsme vyrůstali v letech 1972-1989 bez mobilu venku a s knihou, tak si myslím, že snad ještě dokážeme svět mobilu i bez rozlišovat.
OdpovědětVymazatJá si například v čekárně raději vezmu časopis nebo knihu, když je, než mobil do ruky.
Ale u dětí už je to horší! Ty se snad už s mobilem v ruce rodí. :-o
U nás na ZŚ jsou snad mobily v době vyučování zakázány, musí být vypnuté v tašce, alespoň tedy co vím na prvním stupni.
Nejmladší syn - 9 let, má jen tlačítkový mobil, bez internetu, dat,her,...opravdu jen na volání, je často doma sám.
Na našich mobilech si hledá jen informace co ho zajímají. Ale přiznávám, že náš Šíma je extrém.
A pevně doufám, že i v dalších školních letech dokáže rozlišit, kdy být on line či off.
A, že je to sakra těžké i pro dospěláky!
Lezarts
OdpovědětVymazatBohužel, společnost je odsouzena stát se obětí vlastní technické vyspělosti!