Školní dějepis je poměrně často na pranýři. Vytýká se mu kde co. Že je to o datech,
o memorování, že se neučí moderní dějiny a spousta dalších floskulí. Jistě, někde to může být i trochu pravda, ale mnohde jde o automaticky opakované fake news, které se zabydlely ve veřejném prostoru
a dost těžko se nezasvěceným vyvracejí.
Moderní dějiny si už vydobyly trochu klidu,
přeci jenom snad proniká na veřejnost, že hodně učitelů se jim věnuje a že
opravdu nedrží své studenty permanentně v pravěku či v husitství.
Ale objevují se další výkřiky, na kterých si
permanentní kritici školních dějin chtějí udělat jméno.
Neučí se romský holocaust,
tvrdí kupříkladu.
Učí, jen ne v tak velké
míře.
Neučí se regionální
historie, zní odjinud.
Ale učí, jen záleží na
kantorovi.
Děti se musí učit data
významných událostí nazpaměť.
Nemusí, ale všichni to
tak vehementně tvrdí, že tomu věří i děti samotné.
A tak by se dalo
pokračovat. Vždycky někdo objeví cosi, co jeho samotného nadmíru zajímá nebo se
stává mainstreamem v mediálních diskusích a hned se vyrukuje s atakem,
že se to ve školách neučí. No, něco se opravdu neučí. V dějepise určitě
ne. Vždycky najdete něco, co se nevyučuje, není na to prostor, lidé, kapacity…
Už léta proto prosazuji teorii, že cílem
školního dějepisu by mělo být jediné, aby se dějiny dětem neznechutily. Aby
školu opouštěly s pocitem, že historie je zajímavá a má smysl. Aby si
životem nenesly ten vnucený pocit, že děják mě nebaví, protože to jsou jen data…
Až pak přijde ta životní
fáze, kdy historie začne být zajímavá, aby měly na co navazovat.
Proto jsem víc nakloněna myšlence hledat v dějepise
příběhy. Je to trochu proti současnému modernímu trendu, kterým je badatelský
dějepis. Ten zní velmi hezky, má skvělé PR:
„děti si na všechno přijdou samostatně, učí se kritickému myšlení, umí
porovnávat, vytvářejí si vlastní názor.“
S tím naprosto souhlasím,
nicméně přidávám své ale… Aby mohly děti bádat, musí mít nějaký vědomostní
základ.
Aby se dalo intenzivně bádat, je třeba hodně
času a ten školní dějepis opravdu nemá.
Zejména v době, kdy humanitní předměty jsou upozaďovány, protože
trendem je víc času pro informatiku. Takže není ani moc času bádat.
Sama badatelské způsoby
zařazuji hlavně do seminářů, pro starší studenty, kteří jednak mají vědomostní
základ a také, to je hlavní, hlubší zájem o historii.
Průkopnicí badatelské
metody tvrdí, že se snaží, aby děti pochopily příčiny vzniku historických
milníků, porovnávaly podklady z různých zdrojů, ověřovaly si je a hlavně o
nich diskutovaly.
Tak, v dějepise diskutujeme
odjakživa, ale odjakživa také narážíme na výše zmíněné mantinely, jako je čas,
zdroje, chybějící vědomostní základ a v neposlední řadě také zájem. Jsou
prostě studenti, které ta historie nezaujme, ani kdyby se učitel na hlavu
postavil. A ti budou mít z badatelské
výuky stejný odpor k dějepisu jako ti, co se kdysi museli učit zpaměti
data významných událostí.
U mladších
dětí proto moc nebádáme, spíš vyprávíme, hledáme příběhy, čteme knihy
a budujeme
faktografický a vědomostní základ.
Bádají ti starší, ti co chtějí. Protože postavit školní dějepis na právě
populární badatelské metodě je podle mě stejná chyba jako postavit ho na
memorování.
Prostě, jako vždy, vítězem
je zlatá střední cesta. Ta, kterou jednou dojdeme k vlastnímu pocitu, že
ty dějiny mají nejen smysl, ale mohu nás i nějak poučit a pomoci nám třeba v těžké
současnosti…
Žádné komentáře:
Okomentovat