středa 20. dubna 2022

Kdo za to může?

 Z časopisu Rodina a škola, kam čas od času něco napíšu, jsem dostala k odpovědi otázku ohledně nedávného masakru mačetou na učilišti v Praze. Student tam zavraždil svého učitele. Otázka zněla, kde vidím motiv či důvod tohoto činu. Nebylo úplně jednoduché na to ve stručnosti odpovědět. Nakonec jsem dala dohromady relativně krátkou odpověď, která asi vyjde v dalším čísle. Nicméně, přemýšlím o tom stále. Jak to vidíte Vy? Pokud se Vám tedy chce diskutovat:-)

Zde moje odpověď:

Jde o šílený čin.

Rozklíčovat jeho důvody si netroufám. 

Při pohledu zvenku mě hodně rozladila snaha médií ( tak to na mě působilo) za každou cenu najít důvod toho, že si to pan učitel " zasloužil" , jako by se tím dala jeho vražda nějak ospravedlnit.??!
Nedokážu odpovědět na otázku, proč se to v tomto konkrétním případě stalo a kdo za to může. 

Obecně ale z takového přístupu k řešení problémů viním současný stav společnosti, tedy fakt, že děti většinově vedeme k pocitu, že mají hlavně svoje práva, nikoli povinnosti, a už vůbec ne odpovědnost. Neučíme je zvládat stres, ale pak je bez milosti hodíme do online izolace, která trvá dva roky....

   Takže kdybych měla nějak - asi pocitově. naznačit, kdo za to asi může, pak můj názor je, že nejvíc asi média, která mají obrovský vliv a to, že děti mají jen svá práva, učitel že musí být jen hodný a hlavně nesmí dávat známky, které jsou stresující, šíří s dost velkou razancí. A v tomto konkrétním případě, kdy se nejvíc řešilo, zda si za to učitel "může", se to jen potvrdilo. 

Osobně si myslím ( věřím), že v daném případě šlo o tragické selhání jednotlivce, za které snad nikdo konkrétně nemůže....Nelze přeci přijmout fakt, že za pětku vás někdo sejme, či jak, (podotýkám že jde o humor, byť černý a šlo o vyjádření určité beznaděje ze situace) konstatovali moji studenti: 
"naše dobré známky, vaše bezpečnost, paní učitelko."
 
Přistupujme k dětem - ale i ke kantorům - jako k plnohodnotným a plnoprávným a  svéprávným lidem, kteří mají jak svá práva, tak i povinnosti a vlastní odpovědnost, neumetejme zbytečně dětem cestu, učme je překonávat překážky, nepodrážejme učitelům autoritu a nehledejme za vším senzaci či skandál. Pracujme na mediální gramotnosti a hlavně na mediální kultuře. A pak třeba bude líp... i když moc velké iluze si nedělám.

Žádné komentáře:

Okomentovat