Ruší se druhý povinný jazyk. Prý to děti nezvládají. Část veřejnosti se bouří, část se raduje, některým je to jedno. Diskutuje se, že jazykáři přijdou o práci. To je ovšem nesmysl, protože člověk vládnoucí cizím jazykem se snadno uplatní mimo školství. Ale školství jako takové na tom bude škodné. Protože ti lidé se zpět nevrátí. Až zase někomu dojde, že rušit výuku jazyka je hloupost. Jistě, nejsou děti jazykové nadané a dokonale se cizí jazyk, neřku-li dva, asi nikdy nenaučí. Ale seznámí se s ním, získají základy a na primitivní úrovni ve domluví. Když jim sebereme i tuto možnost, už se třeba nikdy k dalšímu jazyku nedostanou. A to nemluvím o jazykové kultuře, o rozvoji kompetencí, o proniknutí do jazykové kultury. Jít cestou, že když něco nejde, tak to zruším, je myslím ta nejhorší varianta, kterou si mohlo ministerstvo vybrat. Navíc cizí jazyk je většinou to nejpodstatnější, co si ze školy odnáším. A i když je to náročné, nebaví je to (někde) nemluví jako rodilý mluvčí, tak získají základy, rozhled a určitě budou mít na co navazovat, až ho budou aktivně používat. Navíc, každý další jazyk se učí snáz, když už nějakým alespoň trochu vládnu. A to, jak někteří argumentují, že se domluvím s pomocí google překladače, to mi přijde jako docela scestný argument.
Nevím přesně, co tím ministerstvo sleduje, ale s takovým
rušením nesouhlasím. Bohužel se obávám, že to je to jediné, co s tím můžeme.
Navzdory peticím, které se proti rozhodnutí vymezují, chtějí debatu, nesouhlasí
s rušením. Je to stejné, jako když se rozhodlo, že se navýší hodiny
informatiky. Jistě, zní to hezky, zvyšujeme počítačovou gramotnost. Na úkor
dějepisu, umění, výchovy k občanství a vlastně i jazyků. Ve skutečnosti se
běžné počítačové dovednosti mají učit v jiných předmětech a informatika
jako taková je určena pro programování. Děti samotné jsou z toho rozladěné,
programovat většinu z nich nebaví a na pořádné úrovni se to stejně
nenaučí. Přes odpor škol se s rozhodnutím nic nedělalo a snižují se počty
hodin dějin a zeměpisu a dalších, aby bylo dost prostoru pro informatiku. A
stejně tak to dopadne s jazyky. Jsem tedy zvědavá, zda to bude ku
prospěchu věci. Ale popravdě, dost pochybuji. Takže brzy už jen jeden cizí
jazyk. Až nastane doba, kdy se ještě přikáže který, jako tomu bylo kdysi s ruštinou,
budeme litovat, že historie ze škol mizí. Protože si ji budeme muset zopakovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat