Zda se mi skoro symbolické, že v době, kdy se mnozí vozí v elektromobilech a veřejně se řeší, zda se tento typ dopravy stane běžnou součástí naší mobility, připomínáme si výročí narození Josefa Božka, který nám připravil parovůz. Možná by to dnes bylo nejvíc ekologické vozidlo. Problémy emisí a bezpečného provozu ovšem slavný konstruktér vůbec neřešil. Měl spíš starosti, jak jeho novinku lidé přijmou, zda se nějaký vůz vůbec ujme.
Tento slavný konstruktér se narodil 28. února roku 1782.
Přišel do rodiny mlynáře, a je to už dlouhých 240 let od jeho prvních krůčků. A
zatímco lidstvo samo se asi moc nezměnilo, automobilový průmysl diametrálně.
Občas mě napadá, co by si Božek na dnešní elektromobily říkal? Ostatně,
i dosud běžná auta by
ho určitě zaujala, protože on byl mechanik tělem i duší. Objevoval už na
gymnáziu. A pak všude, kudy chodil. Do Prahy doputoval ze Slezska, přes Brno.
Všude za sebou zanechával stopu, nikoli ovšem uhlíkovou, ale v podobě
vynálezů, objevů či alespoň drobných vylepšení. V Praze zkoušel studovat,
ale brzy na radu Františka Antonína Gerstnera, a také, že měl věčně hluboko do kapsy, začal pracovat jako technik.
Proslavil se výrobou protéz, o které byl v době po napoleonských válkách
velký zájem. A on uměl udělat protézu ruky i nohy, čímž mnoha zmrzačeným
vojákům umožnil návrat do civilního života.
Jako vyučený hodinář pak důmyslně vytvářel různé typy hodin,
orlojů či třeba kapesních hodinek, které se natahovaly samovolně, pohybem.
Do tehdejší horké novinky, kterou byl v Anglii představený
parovůz, se v Praze pustil
s velkým elánem. Hrabě Buquoi ho nesestavený přivezl do Prahy a Božek byl
nadšen z možnosti ho sestrojit. Vytvořil dokonce i parník. Oba své
vynálezy nakonec předváděl ve Stromovce. A tady jeho paroúspěchy končí. Při slavnostní
prezentaci svého parovozu totiž během prudké průtrže mračen někdo ukradl
pokladnu s vybranými penězi za vstupné. Což v jeho situaci, kdy byl
zadlužený až po uši, byla vlastně smrtící rána do vazu. Rozladěný Božek nejenže
tehdy vztekle svůj vynález rozbil, ale na další experimenty už zanevřel. Živil se jako mechanik. Vyráběl vagony pro
Gerstnerovu koňku, konstruoval vodní čerpadla. A běhen práce na vodárně si také
nakonec uhnal zápal plic, kterému v roce 1835 podlehl. Pochován je na Olšanech.
Replika jeho
rozbitého parovozu je k vidění v Národním technickém muzeu. A za otce
automobilové dopravy ho lze považovat zcela právem. Vždyť díky jemu jezdily
parovozy nejen v Anglii, ale i v Praze. A to je prvenství docela
pěkné. A při jeho připomenutí lze přemýšlet, zda by Josef Božek dával dnes
přednost elektromobilům či vozům se spalovacími motory. Nebo zda by pořád
jezdil v nějak upraveném parovoze.
Psáno pro Listy Prahy 1
Žádné komentáře:
Okomentovat