středa 16. února 2022

Jak na dějiny

  Dějepis většinou bohužel děti moc nebaví. Lze to přičítat třeba vývojové psychologii, zajímá je totiž logicky víc současnost než minulost.

K dějinám si obecně lidé vytváří vztah až ve vyšším věku. A pak litují, že je ten školní dějepis nic nenaučil. Takový začarovaný kruh.

   Dějepis ale do školy patří a tak hledáme cesty, jak ho dětem zprostředkovat. Knihy, hry, filmy, příběhy. Ve vyšších ročnících samostatné bádání, práce s dobovými materiály, diskuse.

  Přesto na děti znuděné historií narážím neustále. Když pátrám po příčinách, dostalo se mi nedávno odpovědi:

„Já si to prostě nepamatuji. Jsou to samá data.“

(On tedy řekl datumyJ!!).

Klasika. Dějepis jsou jen data a fakta.

  Tady jsem ale pocítila intenzivní potřebu se bránit.

Data jsem nikdy po nich nechtěla, stavím dějiny na příbězích!!

Pátrala jsem tedy po zdroji, jak na to chlapec přišel.

Prostě jen zopakoval, co se o dějepisu tvrdí v mediálním prostoru. Že jsou to jen data. Tušila jsem to. Jinak se o dějepise vůbec nemluví. Školy to podle kritiků dělají veskrze špatně, protože oni to (ve své dospělosti) vidí jinak a rádi by se ten dějepis bez dat učili. Jen jim to nebylo dopřáno, protože dějepis ve škole je jen o datechJ

Těžko se s touto floskulí pracuje, je to tak zafixované pod kůží všech, že si to žije svým vlastním životem. Stejně jako ta, že se neučí moderní dějiny a že školní historii vládne pravěk a středověk. Nesmysl, jenže živý…

Ale bojovat se musí, tak vedeme takový don quichotský boj.

Zkoušíme třeba orální historii. Že děti zpovídají pamětníky. Je to zajímavé, ale zase víc pro dospělé. A pak pro ty, co mají zájem o dějiny tak říkajíc v krvi. Prostě je to baví samo od sebe a škola to podobnými aktivitami jen rozvíjí.

   Ty kované odpůrce školních dějin jako takových to ale nezlomí. Knihy je nepřesvědčí

a z filmů, většinou historicky akčních, protože jiné by je nezaujaly, si odnáší dost zkreslený pohled na dějiny – pokud se tedy nějaký odnáší.

Pracujeme hodně s rodinnými alby, hledají dějiny ve vlastní rodině. Je to poměrně atraktivní metoda, zajímavá, byť (skepticky) musím dodat, že je zase jen pro rozené historiky. Tedy ty, kdo už ve školním věku (a jsou takové děti) k dějinám tíhnou. A pokud jim to ve škole neznechutíte, zůstane jim zájem a láska pravděpodobně  na celý život. U těch ostatních je třeba překonat odpor a zasít myšlenky, že dějiny jsou něco moc zajímavého. Aby až sami začnou projevovat potřebu znát něco z minulosti, měli na co navazovat.

  Zkoušíme i dějepisnou olympiádu, ale ta je trochu kontraproduktivní. Soutěžní text je totiž paradoxně hodně postavený právě na kritizovaných datech a memorování, byť určitý pokrok tady je vidět. Třeba letošní téma o české šlechtě je trochu komparativní, o vlastním přemýšlení.  Něco lze i vymyslet. Ale i tak je to víc o memorování než o bádání nebo

o souvislostech. Možná i proto o dějepisnou olympiádu v této podobě není zas tak velký zájem, často musím děti přemlouvat, aby to zkusily. Moc se nestává, že by studenti aktivně přicházeli s návrhem, že se zúčastní olympiády. Ale třeba mají jinde jiné zkušenosti?

   Starší ročníky mají vždy možnost o dějinách debatovat, hledat svůj úhel pohledu. Nedávno se mým studentům dostalo i pozvání na konferenci, kde se o podobných metodách výuky mluvilo. Když pak dostali možnost promluvit, shrnuli naše hodiny dějepisu do konstatování, které (podle nich) mělo být oslavné, leč všechno bylo jinak. Účastníkům setkání totiž sdělili, že: „Naše hodiny jsou dost diskutabilní!“

 Teprve posléze si uvědomili, že chtěli asi použít jinou formulaci, něco v tom duchu, že na našich hodinách se diskutuje. Význam jejich spojení jim na rozdíl od udivených posluchačů docvakl až trochu později.

Takže vlastně marná snaha, výsledek je vždy stejný. Buď nezájem, nebo diskutabilní hodinyJ.

  Nicméně, to bylo spíš na odlehčení.

Ve skutečnosti metody práce ve školním dějepisu jsou dnes opravdu pestré. Ať už je to History Lab, digitální archivy, rodinná alba, interaktivní hry, únikové hry, kahoot, Slavné dny či Krvavá léta na streamu nebo beseda s pamětníkem.

Jako hlavní cíl pořád vnímám snahu jim dějepis neznechutit. Protože k dějinám většina lidí dospěje tak kolem třicítky, kdy je to začne samovolně zajímat (pokud tedy netrpí odporem právě ze školy.)

A já si občas říkám, že mít třídu plnou zaujatých třicátníků a k tomu všechny tyto metody, to by byla práce. Ale zase by asi chyběly ty výzvy, jak zaujmout nezaujaté, kterých školní dějepis nabízí nespočetně. Navzdory tomu, že to není o datech, neřku-li datumechJ

 


Žádné komentáře:

Okomentovat