Reklama nás stále až agresivně vyzývá, nechť necháme auto
doma a jezdíme hromadnou dopravou. Občas to zkouším, ale moc mi to nejde. A to se snažím. Spolu s touto jistě chvályhodnou snahou
mě vždycky neustále pronásleduje obsedantní myšlenka, pro koho je vlastně
hromadná doprava hlavně určená, na koho cílí? Podle reklamy samozřejmě na
všechny, podle mě a mých zkušeností je pouze pro lidi zdravé, silné a mladé,
případně středního věku a možná i vyššího, pokud ale vládne dokonalou fyzickou
kondicí. Třeba na pražských vlakových
nádražích musíte disponovat takřka nadpřirozenou schopností udržet tempo
s nesourodě proudícím davem, který se valí kamsi kupředu, a u toho ještě
zdatně uskakovat před těmi (a těch je většina) co nekoukají na cestu, nýbrž
„čumí“ do mobilu. Zvolnit tempo znamená
koledovat si o riziko, že vás rázem někdo sejme. Jakmile jste jen trochu méně
pohybliví, stává se cesta veřejnou dopravou dost dobrodružnou. Stejně, jako
když s sebou vedete jedno či více dětí, ona všude proklamovaná
bezbariérovost také žádná sláva. Cestovat na vozíku pak musí být docela výzva.
Nekomentuji zpoždění, které je často (za mě vždycky) už na pražském nádraží.
Nakoupit si něco do vlaku také není jen tak, taková bagetka za sto pade jistě
musí chutnat diametrálně jinak než obdobná za čtyřicet. Ale zase je nutno spravedlivě
dodat, že je tu i Billa za lepší ceny, ale ne vždy máte čas na tu frontu u
pokladny, ale to už je otázka volby. Navíc, zkušený cestovatel si nosí svačinu
z domova, že? Po nádraží ( byť nákladně zrekonstruovaném) se také na můj
vkus potlouká dost velké procent individuí, která na první dobrou nevzbuzují
moc velký pocit bezpečí. A procházka Vrchlického sady od Hlavního nádraží to
jen završuje. Zkusila jsem si stejnou
cestu vlakem, busem a autem. Vyhrálo auto za hodinu. Vlak i bus mi nadělily dvě hodiny. A hromadu
dobrodružství k tomu. Třeba jít ve vlaku na toaletu je pořád ještě dost
pro silné žaludky. Ale zase mohu, což v dopravní koloně těžko. No, jistě
bych teď mohla vypočítávat klady a zápory obou typů dopravy, ale chci jen
konstatovat, že hromadná doprava mě stále nepřesvědčila. Třeba i pro špatnou
zkušenost s nevrlou prodavačkou jízdenek.
A to mám ještě nějakou sílu a energii, jakmile se mi třeba bude špatně
chodit, tak nevím, jaké plusy a pozitiva mi hromadná doprava v této podobě
nabídne.
Žádné komentáře:
Okomentovat