„Za mých mladých let
by ho pan učitel seřezal jako žito“ slýchávala jsem občas od svého dědečka
a jeho vrstevníků, když nevěřícně pozorovali divokou nastupující generaci.
Mysleli tím neposlušnost a nezdvořilost vůči pedagogům, která prý za jejich
mladých let vůbec nebyla.
Někdy jsem také zaslechla drsnější výrazy typu, že „ spratek
prostě dostal přes hubu a on už si příště rozmyslel, zda bude drzý či ne.
Prostě starší generace glorifikovala tělesné tresty.
I v generaci mých rodičů bylo v souvislosti
s výchovou oblíbené heslo, že „ škoda rány, která padne vedle“ a ve svých
vzpomínkách všichni přesvědčivě tvrdili, jak ve škole sem tam nějakou chytli,
občas je vytahali za vlasy, či seřezali pravítkem přes nataženou dlaň. Oblíbeným dodatkem těchto příběhů
z dávných dětských školních let byla douška, že doma nikdo ani necekl,
protože by následoval fyzický trest ze strany rodičů.
A pak jsem si všimla, že stejně reaguje i moje generace, ba
co víc, nacházím podobné vzpomínky u lidí i mnohem mladších. I ti, co prošli
základním či středním školstvím po roce 89 občas „ nostalgicky vzpomínají“ jak
jim ve škole učitelé jednu flákli a byl pokoj. Vždycky jde o vymezení se
k dnešku.
Nu, a když se kouknu do historie, tak Marie Terezie nám
zavedla školní docházku na Mikuláše v roce 1774 a již za sto let, tedy
v roce 1870 jsou oficiálně zakázány tělesné tresty. Tedy nejen generace
mých prarodičů, ale ani praprarodičů nemohli tělesné tresty ve škole zažít.
Je to tedy jakýsi nenaplněný ideál či představa, že rákoska
a řemen jsou nejlepšími výchovnými a vzdělávacími pomůckami?
Sama nevím. Nás ve škole nemlátili, přesto řada mých
vrstevníků podobnou vzpomínkou disponuje. Zda jde o jakousi vymyšlenou
představu, které častým vyprávěním sami uvěříme, či zda opravdu narazili na
kantora, který je občas proplesknul, asi nikdo nerozluští. Mně spíš zaujala informace,
kterou jsem vyčetla v časopise Rodina a škola, že – cituji: v zemích, kde byly zavedeny tělesné
tresty, je výchova daleko nejlepší. A vůbec nejlepší na tom je, že se tyhle
tresty vůbec nemusí používat. Stačí jednou
dvakrát a je jasno, hranice jsou, najedou dodržované.“ Konec citátu.
Takže ono na těch fyzických trestech asi také něco
bude. Možná proto si je řada generací
přisvojuje, jako že za jejich mladých let občas přes tu hubu dostali a to je ve
finále posílilo. Patrně asi nikdo nikoho nemlátil, nebo rozhodně ne plošně
(vždy je to o lidech, že?), ale fungovala jakási tichá pošta o tom, že někdy
pár facek vyřeší víc, než důtka ředitele školy a delegace OSPODu
v domácnosti. Ne snad, že bych byla nějakým glorifikátorem tělesných
trestů či jejich aktivním vykonavatelem, ale kacířsky si myslím, že mají něco
do sebe. Minimálně jako hrozba, třebaže neexistující.
Jenže dnešek neumožňuje ani to, aby se poprali, případně
profackovali, kluci o přestávce. Aby si chlapisky vyřídili svoje neshody. Rázem
jsou vedeni k odpovědnosti, kázeňsky napomínáni a podrobování dlouhosáhlým
kázáním o škodlivosti fyzického napadení.
Nehledě na to, že se všude skloňují jen práva, nikoliv povinnosti. Takže
kdyby nějaký takový kantor nedej bože „ selhal“ a rozcapenému puberťákovi
prostě jednu střelil (třeba přes zadek, aby hlava neutrpělaJ), bude okamžitě
veřejně a mediálně lynčován, vyobcován ze školství i ze společnosti a patrně
půjde i do vězení protože poškodil puberťákova práva. To ano, poškodil. Že daný
puberťák poškodil práva jiných svým chováním a ve finále i práva kantorova, to
už nikdo neřeší. Prostě děti se nebijí. Ano s tím souhlasím, přesto
s heslem, že škoda rány, která padne vedle, poměrně sympatizuji. Už jen pro tu symboliku!
Žádné komentáře:
Okomentovat