„Březen za kamna vlezem“ již dávno neplatí,protože třeba za ústřední topení či plynový kotel se neleze zrovna pohodlně.
Navíc, blížící se jaro většinou přináší energii, určitou naději a radost,
kterou třeba lze velmi snadno dešifrovat v díle Antonia Vivaldiho, zejména
v jeho slavném Čtveru ročních období.
Čekání na jaro si lze
zpříjemnit právě Vivaldiho krásnými skladbami. Člověk prostě nemusí být hudební
znalec, a přesto Vivaldiho zná. Nebo má alespoň ten dojem. Často se motivy z jeho
Čtvera ročních období linou z mobilních telefonů, kde jsou nastaveny jako
vyzvánění. To pak ctitelům Italova díla nezbývá, než tiše trpět. Zcela jistě
ani sám zrzavý mistr netušil, kam až se jeho hudební motivy propracují.
Procházíte- li se po
Radeckého rynku či přesněji, po Malostranském náměstí, a míříte-li do Nerudovy
ulice, narazíte na Morzinský palác. V něm můžete žádat o vízum do Rumunska,
neb jde o jeho velvyslanectví, nebo obdivovat vrcholné baroko mistra Santiniho.
Ten zde tvořil na zakázku pro Václava Morziniho, kterému
zase Antonio Vivaldi věnoval svoje Čtvero ročních období. Soudě podle viditelných výsledků těchto darů
musel mít Morzini životní štěstí, když se kolem něho pohybovali tito géniové a
ještě měli potřebu pro něho pracovat.
Jejich pohnutky ani životní osud Morziniho sledovat
nebudeme, nás zajímá Antonio Vivaldi, kněz i skladatel, geniální houslista i charismatický
kazatel, skvělý učitel i šikovný spisovatel, respektive libretista. Jeho
životní realita musela být ještě pestřejší, leč plno detailů zůstává
zapomenuto. Ba dokonce bylo určitou dobu zapomenuto i jeho dílo, skoro dvě stě
let v Evropě žádné jeho jásavé melodie nezněly. Naštěstí dnes už tomu tak není, a tak se
milovníci hudby mohou radovat z takřka osmi set skladeb, u kterých jsme si
jisti Vivaldiho autorstvím.
Jisti si můžeme být
i datem jeho narození, které připadlo na den, kdy v Benátkách řádilo zemětřesení
a manželka holiče Vivaldiho přivedla na svět
synka Antonia, který po svém otci zdědil nejen zrzavé vlasy, ale i hudební
nadání. Stalo se 4. března 1678, tedy v době
vrcholícího baroka, které si na hudbu ve všech jejích podobách opravdu
potrpělo.
Malý zrzek Vivaldi
byl ale řečeno dnešní terminologií spíš člověk renesanční, tedy jedinec, který
toho zvládá tolik, co v průměru stihnou tak tři až čtyři běžní lidé.
Antonio vystudoval hudbu, ale krom toho i teologii, muziku
nejen skládal, ale i provozoval, stejně jako kazatelství. Mimo to učil, psal,
cestoval a věnoval se sirotkům.
Doživotní jistotu, že
se nějak uživí, ale zcela jistě neměl. Umění je holt taková nejistá
záležitost. Záruku, že se bude pořád
dařit, prostě nemáte. Ona není samozřejmě nikde, jen umělci to vnímají víc
emotivně. Pořád ještě jde o duše citlivé, i když by se zdálo, že Vivaldi si to
svým teologickým vzděláním uměl všechno objasnit.
Jenže on se musel
vzdát i svého kazatelství, které mu zkazil zúžený hrtan a následné astma.
Nemohl tedy hřímat z kazatelny a upjal se o to silněji na svoji hudební
tvorbu.
Život sám je vůbec
dost komplikovaná skladba a dobrat se grandiózního finále není vůbec
jednoduché. Podmínkou pro úspěch muzikanta je láska posluchačů. A ta Vivaldimu postupně
odcházela, přestože na vrcholu své kariéry byl hostem na evropských královských
dvorech,
u papežského stolce a dokonce byl jmenován rytířem.
I ženy prošly jeho životem, ač to jako kněz jistě neměl v popisu
práce. Leč lásce neporučíš a zejména v době, kdy kulminovala jeho sláva po
Čtveru ročních období, byl takřka na roztrhání. Leč světská sláva polní tráva,
Vivaldiho kouzlo začalo uvadat, přišel tradiční generační střet a označení jeho
hudby za zastaralou zasadilo jeho egu velmi citelnou ránu.
S tím se ještě
dá žít, horší bylo, že citelnou ránu takové vnímání jeho díla zasadilo i jeho
finančnímu rozpočtu. Úspory se
rozplynuly jako pára nad hrncem a kdysi milovaný skladatel najednou neměl ani
na základní živobytí. Nu a s tím už se tak dobře nežije. Nezbylo, než
rozprodávat svoje partitury, což se bohužel na zvýšení jeho životní úrovně
nijak zvlášť nepodepsalo.
Proto si sbalil kufry, housle, zbývající partitury a
odcestoval do Vídně, kde doufal žít z přízně hudbymilovného císaře Karla
VI. Otec budoucí císařovny Marie Terezie by se Vivaldiho mecenášem s radostí
stal, leč osud tomu nechtěl a Karel poměrně nečekaně zemřel. Tím zůstal Vivaldi
zcela bez prostředků a asi i proto velmi brzy svého panovníka následoval.
Hrob geniálního Itala lze tedy navštívit ve Vídni. Ale Čtvero
ročních období, třeba toužebně očekávané „Spring“, si lze poslechnout kdekoliv
a kdykoliv. Zejména letos, v roce víc
než kdy jindy zasvěceném hudbě, je si připomenout, že“ zrzavý kněz“ se narodil
před 336 lety, právě v březnu, konkrétně čtvrtého. A my v Praze můžeme
spokojeně konstatovat, že i u nás několik let spokojeně žil a tvořil. Praha
prostě umělce táhne. A je asi jedno, v jakém ročním období.
Psáno pro Listy Prahy 1
Vivaldi, i náš osud s ním měl něco maličko společného:-)(ale to někdy ústně). Tak jak si to čtu, nebylo by to témata na další knihu o historicky zajímavých osobnostech???
OdpovědětVymazatTěším se. Brzy se ozvu. A téma by to asi bylo:-)
OdpovědětVymazatDěkuji a hezký den