Člověk nemusí být školou
povinný, a přesto je do školní problematiky trvale vtažen. Nebo mu to alespoň
tak připadá. Většinou se ve veřejném prostoru řeší víc věcí ze školství než
z oblasti jaderné fyziky. Škole „rozumí“ každý a všichni si osobují do
problematiky „fundovaně“ promluvit. Zejména sociální sítě jsou úrodným polem
působnosti mnoha novodobých učitelů národa. Pravda, docela pikantní (alespoň já
to tak vnímám) je smutný fakt, že řada příspěvků je plná pravopisných chyb, ale
o tom spát nechci.
Zaujal mě fenomén
líbivosti.
A k němu jsou
sociální sítě výrazně využívány. Přesnější by ale bylo označení: zneužívány.
Protože někde je jedno,
jak a co učíte, hlavní je, že to vypadá hezky na sociálních sítích. Můžete se
tím prezentovat. Zda děti něco pochopily či nedej bože, zda něco umí, to vůbec
není podstatné. Stěžejní je, aby to bylo akční, zábavné a dalo se to lajknout. Tedy nasnadě jsou módní témata, která se
právě propírají v médiích. Hezky se
sklouznout po povrchu, akcentovat mediálně chytlavé téma
a pěkně ho vystavit na
Instagramu, FB či Ťik-toku. A rychle se jede dál. Další foto, krátký koment,
sugestivní výkřik….
Často jsem zachytila na
sociálních sítích zajímavé posty. Když jsem se je jala prozkoumávat do větších
podrobností, vyplulo na povrch něco ve stylu pranýřovaných přísloví, jako že
navrch huj, vespod fuj. Nicméně příspěvky začaly přibývat ve velkém. Při
náhodném dialogu s dětmi, kterých se mediálně úspěšné sdělení týkalo,
vyšlo najevo, že vůbec neví, oč při zmiňované aktivitě šlo.
Nic si z toho neodnesly.
Žádný posud ve vědomostech ani dovednostech. Jen blikající počítadlo nadšených
lajků.
To samozřejmě mnohé vysvětluje,
ale k nijakému uspokojení nevede. Proč je tak v kurzu klipovitá
povrchnost?
Jeden terapeut tvrdí, že
po zhlédnutí několika tiktokových videí, kde během prvních pěti vteřin proběhne
soulož, vražda a divoká honička, lze těžko děti upoutat kupříkladu rozvláčným
knižním příběhem.
Má pravdu, souhlasím. Jen
nevím, proč na to ve velkém naskakují i školy.
Vysvětlení jsem se
dožadovala na jedné kreativní ředitelce školy. Držela se logiky: škola je obrazem současnosti.
To jsem musela uznat jako
právoplatný argument. Zvláště, když bereme v úvahu, že popularita – raději
bych napsala populismus, ale asi bych si vyslechla své - takže popularita školy
na sociálních sítích může vést k vyššímu zájmu o přijetí právě na tento
ústav.
Z debaty jsem
odstoupila s pocitem staromilce, který se nechce smířit s nastupujícími
novotami.
Ne, že by pokrok byl v mém
slovníku úplně cizí slovo. Nové věci mám ráda. Věřím v progres. Stačí ale
pohlédnout detailněji na mediální svět a člověk si svou zpátečnickou premisu
neochotně potvrdí.
Kupříkladu:
Nemusí
si nic pamatovat.
Všechno
si najdou.
Hlavně
je nestresovat.
Hlavně
žádná negativa.
Všechno
vyřeší umělá inteligence….
Vlastně se to dá celé
uzavřít letitým vtipem.
Dohadují se wikipedie,
google a facebook s internetem.
W: Já
vím všechno…
G: Já
najdu všechno…
F: Já
znám všechny…
I (případně AI): Beze mě jste všichni namydlení. …
A na závěr suše elektřina:
A tak se uklidníme, ano!!
Pravda, klidu to moc
nepřidá, ale snad se na závěr můžeme zasmát.
I když je to vlastně celé k pláči…
Co není v úderné zkratce
na síti, jakoby nebyloL
Žádné komentáře:
Okomentovat