Vzdělanost v naší zemi utěšeně klesá. Zatímco z EU
či odkud sílí onen nepochopitelný tlak na zvyšující se procento maturantů, v reálu
nacházíme i u gymnazistů (některých) prudký sestup všeobecných znalostí a
přirozené snahy něco vědět, hledat souvislosti či nedej bože, nad něčím
přemýšlet. Z toho lze cekem snadno
vyvodit, že cílem je hlavně naplnit kvótu odmaturuvších, bez ohledu na to, zda
zkouška dospělosti nese nějakou vypovídající hodnotu o hloubce vzdělání. Řemeslníci jsou pak nedostatkovým zbožím,
které aby jeden pohledal. Při opravě ledničky či návštěvě kadeřnictví opravdu
maturitu nevyžaduji a jsem si jistá, že nikdo. Nebudu si s opravářem vyprávět
o třicetileté válce či chemické analýze. Potřebuji, aby dorazil včas,
požadovanou věc uměl opravit (ne mi jen sdělil, že „paninko, to si musíte
počkat, nejste v pořadí)
a opravená věci vskutku fungovala. Tedy zlaté české ručičky, žádný maturitní doklad.
Vysokoškoláci by naopak nějaké ty znalosti mít měli, jenže kde je vzít a nekrást, že? Netroufám si nahlížet do oborů, které vůbec neznám. Zaujalo mě vyprávění o studentech historie, kteří obor chtějí studovat a přitom jim základní fakta stále zůstávají utajena. Nejen, že je neví, ale ani se po nich nepídí. Ke zkoušce pak přijdou vybaveni základní premisou, že vše vypuklo v Praze. Tudíž na dotaz o jakékoli zásadní události sofistikovaně odpovídají:
a opravená věci vskutku fungovala. Tedy zlaté české ručičky, žádný maturitní doklad.
Vysokoškoláci by naopak nějaké ty znalosti mít měli, jenže kde je vzít a nekrást, že? Netroufám si nahlížet do oborů, které vůbec neznám. Zaujalo mě vyprávění o studentech historie, kteří obor chtějí studovat a přitom jim základní fakta stále zůstávají utajena. Nejen, že je neví, ale ani se po nich nepídí. Ke zkoušce pak přijdou vybaveni základní premisou, že vše vypuklo v Praze. Tudíž na dotaz o jakékoli zásadní události sofistikovaně odpovídají:
“ …V Praze vypukly nepokoje…“
Tím jejich rozbor situace končí. Těžko usoudit, zda se nad
podobným přístupem usmívat či v duchu plakat. Zajímalo
by mě, zda příčina je v tom, že maturitu dnes musí mít prakticky všichni,
tudíž se nároky logicky snižují? Aby zvládl státní maturitu i budoucí číšník
(nic proti nim), musí se automaticky snížit i požadavky na gymnazisty a
potencionální vysokoškoláky.
Klipovité vnímání, které je současné době vlastní, také moc hloubce poznávání nepřeje.
Klipovité vnímání, které je současné době vlastní, také moc hloubce poznávání nepřeje.
Donedávna jsme v tom viděli problém, ba takřka
tragédii. Ale pozvolna docházím k názoru, že doba si to žádá, doba to
potřebuje a skutečně vzdělaný člověk se stejně jako kvalitní řemeslník stávají
vymírajícím živočišným druhem. Místo toho se to kolem začíná hemžit takovými
polotovary, ani vzdělaný, ani šikovný, ale s maturitou. A s životním cílem,
co nejdřív a co nejrychleji zbohatnout a být za vodou. A na této cestě se ještě někteří snaží stát
celebritou, k čemuž dnes stačí dejme tomu opíjet se na veřejnosti (velmi populární), nechat se u toho natočit a rázem jste pražskou VIPkouJ
Nejsem si jistá, jestli jsme v tomto ohledu
již dosáhli pomyslného dna a odrážíme se vzhůru, či zda jde stále ještě o volný
pád. Někteří mladí jedinci ve mně budí odrazovou naději, ovšem pak slyším definici
událostí dvacátého století jako, že: „ V Praze vypukly nepokoje…..“, formulovanou
ještě spíš víc jako nejistou otázku než ráznou odpověď. Vždyť co jiného by se
mohlo dít, než že v Praze vypukly nepokoje? A to jako vysvětlení
nestačí? Ten překvapeně tupý výraz v očích
zaskočeného studenta vás přesvědčuje o tom, že on za to vůbec nemůže. Je jen
obraz společnosti, která vsadila na kvantitu před kvalitou. Musíme naplnit
kvótu vysokoškoláků. Nezlob se na zrcadlo, když máš křivou hubu, praví staré
přísloví. A pravdu dí. A navíc, v Praze tehdy opravdu vypukly nepokojeJ
Já bych to nepaušalizoval ... nakonec i dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále... :-)
OdpovědětVymazat:-).
OdpovědětVymazatJenže co s tím, když Hliník už se odstěhoval?:-)
Další průšvih je v tom, jak se dají získat některé formy vzdělání nebo doklad o maturitě čí získání VŠ. A ze života, na kávě se známou jsem se zmínila, že mě děsí úroveń znalosti dějin a dostala jsem " spucung", že to přeci k ničemu v životě není.
OdpovědětVymazatMáte svatou pravdu, s těmi zvláštně získanými doklady. To je další velká bolest současnosti, všichni chtějí ten papír, že jsou vysokoškoláci,ale co je za tím?
OdpovědětVymazatA ten privátní "spucung" mě mrzí,ale zároveň je to obraz reality. A mimochodem, takové kázání o tom, co v životě k něčemu je jsem si už také vyslechla plno:-),bohužel...
Ano je to realita.Ale někdy mě děsí.To když slyšim, že např. pro zaměstnance st. úřadů je problém přečíst delší než pětiřádkovýtext a VŠ vzdělaní lidé, středního věku se mě zeptají (po shlédnutí filmu Marie Antoanetta)"..... zda MA žila po Sisi za France Josefa.." .Naštěstí mám kolem sebe spoustu lidí různeho stupně vzdělání i věku, kteří mají všeobecný rozhled a které musím stále dobíhat.. (ve vědomostech)
OdpovědětVymazat