Občas mě napadá, jak se generačně mění
představy o typickém gentlemanovi, neřku-li milovníkovi. Zda by dávné sex
symboly uspěly i v dnešní době?
Asi
úplně ne, vkus se mění stejně jako představa o tom, kdo je představitelem krásy
a erotična. Asi ani slavný Oldřich Nový by nebyl v první top desítce.
Navzdory tomu jako symbol elegance a galantního chování je pořád
nepřekonatelný. V březnu uplyne čtyřicet let od jeho úmrtí. Odešel v půli
měsíce roku 1983, možná až příliš zapomenutý.
Narodil se na Žižkově,
ale podstatnou část svého profesního života prožil na Moravě, v Ostravě a
v Brně. Do Prahy se vrátil do funkce ředitele Nového divadla, které musel
doslova vyhrabat z divadelního dna. Určitý čas dokonce rozdával vstupenky
zdarma, aby diváci vůbec přišli. Ale trpělivost růže přináší, dobrá věc se
nakonec podařila. A on si tady prosadil hudební komedii, kterou mu v Brně nechtěli
povolit. A nutno připomenout, že ve
finále velmi úspěšně, divadlo dokázal vyprodat každou sezonu. Určitě svoji roli sehrála i jeho preciznost a
přísnost. Na sebe i na druhé. Neuznával improvizaci, všichni museli být vždy
dokonale připraveni.
Film, se kterým si ho
automaticky spojujeme, mu dal příležitost až později. Nejdřív u režisérů Lamače a Slavinského, ale pak
hlavně u Hugo Haase ve filmu Velbloud
uchem jehly. A potom paradoxně za
války, kdy na plátna kin vstoupil jeho slavný Kristián, který je často zaměňován za prvorepublikovou tvorbu. Ale
on vznikl až v protektorátu, s cílem, aby lidé zapomněli na tíživou
realitu a nějak se zabavili. Jeho „zavřete
oči, odcházím,“ je populární dodnes. Následují neméně slavné Eva tropí hlouposti či legendární Dívka v modrém.
Méně se ví o jeho osobním válečném osudu,
který ho přivedl do koncentračního tábora. Odmítl se totiž rozvést se svou
židovskou manželkou Alicí, což by ho údajně od věznění uchránilo. On ale svou
ženu velmi miloval, ona byla jeho oporou a životní láskou.
Oba dva válku v koncentráku přežili, ale
jeho žena se vrátila s podlomenou psychikou
a rozvinutou
schizofrenií.
Nový se vrátil k filmování
a zazářil ve filmu Pytlákova schovanka. Diváci ovšem tehdy prý moc nepochopili,
že jde o parodii. Hezký paradox.
Radost mu nabízelo divadlo konkrétně hudební
divadlo v Karlíně, kde úspěšně exceloval v Mamzelle Nitouche.
Sem tam se mihnul v televizi,
třeba v Takové normální rodince. Velkou roli mu nabídl Zdeněk Podskalský
ve slavných Světácích, ale už šlo o labutí píseň. Hrálo se víc v montérkách
a Novému přeci jen víc slušel smoking.
Navíc běh času nejde
zastavit. Oldřich Nový se čím dál víc uzavíral před světem, těžce nesl své
stárnutí a nechtěl, aby ho fanoušci poznávali. Posledních deset let svého
života takřka nevycházel ze svého bytu. Ještě ho navštívil Miloš Forman, který
tehdy v Praze točil Amadea. A krátce po setkání s ním unavený
milovník z dob prvorepublikového filmu Oldřich Nový umírá.
Jeho hrob můžeme najít na
Olšanech.
Nevím, jak by zapadl do
plejády dnešní prvních milovníků, ale jeho slavné Jen pro ten dnešní den se neztratí v žádné době.
Žádné komentáře:
Okomentovat