Česká kinematografie má některá svá světově
známá jména, ať už jde o režiséry, kameramany či některé herce. Doma není sice
nikdo prorokem, ale filmové hvězdy, ač zdaleka nemají status těch hollywoodských,
jsou veřejností často vnímány minimálně jako celebrity. Otázkou je, zda někdo
zná praotce české kinematografie. A určitě to není praotec Čech. Celebritou by
si býti určitě zasloužil. Jde o Jana Kříženeckého,
který se narodil 20. března roku 1868, tedy před sto padesáti pěti lety.
Rodina Kříženeckých patřila k dobře situovaným,
vzdělaným a kultury milovným rodinám, Jan byl čtvrté dítě. Do vínku dostal
tolik jmen, že si je snad ani sám nepamatoval: Jan Nepomuk Josef Norbert. Chytrý,
šikovný, vnímavý a bystrý chlapec.
Už jako kluka ho zaujalo
fotografování, věnoval se mu poměrně intenzivně. Intenzivněji než studiu, které
nakonec nedokončil. Ale dobrý ve
fotografování a šel za hlasem svého srdce. Díky němu máme záběry staré Prahy, ještě té před asanací. Dochovaly
se stovky jeho krásných fotografií.
Před Vánoci roku 1896 si zašel do hostince U
saského dvora. Hospoda v Hybernské ulici byla velmi populární a tehdy se
tam prezentovalo nové umění. Francouzských bratří Lumierových. Žhavá novinka a
atrakce.
Jan byl nadšen a pro nové
umění rázem ztratil hlavu.
A když se do něčeho
zakousl, neměl ve zvyku polevovat. Od bratří Lumierových již o dva roky později
získal kinematograf a několik kotoučů filmu. Mohl začít točit.
Své filmy mohl poprvé
promítnout na výstavišti ve Stromovce v roce 1898. Ukazoval záběry lidí na
náměstí Míru. Ohromná senzace. Úspěch.
Na jeho základě vzniká první promítací místo,
divadlo Uranie. Brzy následuje Louvre a Světozor ve Vodičkově ulici. Vše bohužel pronajaté,
vlastní kino se mu otevřít nepovedlo. Dokázal zdokumentovat stěžejní události
své doby, ať už šlo o přenesení kolébky Františka Palackého z Hodslavic na
Výstaviště či kupříkladu Výjev z lázní žofínských, který se jako
zajímavost promítal i pozpátku. Publiku žaslo, co nová technologie umožňuje.
A Kříženeckého to nesmírně bavilo a
inspirovalo. Zkoušet nové a nové věci. Filmy
vyvolával doma ve vaně a sušil v obýváku. Nadšení pro věc mu zjevně
nechybělo.
Jan Kříženecký svou
zálibu dále zdokonaluje. Točí i hrané filmy. Dostaveníčko ve mlýnici či Smích a
pláč. V hlavní roli Josef Šváb Malostranský, největší VIP herec své doby.
Dále Kříženecký točil,
šéfoval pražským kinům Louvre a Světozor. Vlastně byl prvním českým
profesionálem v oblasti filmu, Čechy jsou díky němu šestou zemí, kde se
začalo s filmováním. Tedy stojíme na rozšířeném podiu, řečeno sportovní
terminologií. A Kříženecký sportovního ducha měl, stále zkoušel něco nového, byl
docela vytrvalý
a neúnavný. Přesto byl na
dlouhou dobu zapomenutý. Je tedy na čase připomenout si jeho osud, když už je
to dlouhých sto padesát pět let od jeho narození.
Zemřel v roce 1921 v Praze,
hrob má na Olšanech.
Nejen česká filmografie
je dnes už jinde, ale i na tom mají takoví lidé, jako byl Jan Kříženecký, svoji
velkou zásluhu.
Žádné komentáře:
Okomentovat