čtvrtek 16. března 2023

AI

 Nahradí nás umělá inteligence? 

Mluví se o tom již dlouho, v poslední době ale nějak intenzivněji. Umělá inteligence se zdokonalila, proniká do mnoha pracovních oblastí a logicky tedy i do školství. Dokáže za vás napsat úkoly, seminární i ročníkové práce, slohy... 

Prý. 

   Začínají fungovat chatboty, které za vás udělají spoustu věcí. Hitem je chatGPT, který na základě jednoduchých pokynů napíše esej či obyčejné vyprávění, vypomůže s referátem či případně i s programováním. 

Moc o tom zatím nevím, práci, kterou by napsal robot, jsem dosud nedostala. Nebo jsem ji nerozpoznala:-). 

Uvidíme, co to časem přinese. 

Nyní mě baví ( a místy i hodně udivuje) sledovat diskusi o zavádění AI do škol. 

Zejména někteří debatéři vynikají až absolutním fanatickým nadšení do AI ( viděno z mého úhlu pohledu). Vede tedy  šéf agentury Scio, dnes asi i poradce na ministerstvu, který už dávno rozporuje jakýkoliv význam vzdělání, protože vše se dá najít.

 Už kdysi mě dostal svou vážně míněnou teorií, že učení se cizím jazykům je zbytečné, máme přeci překladače....?

Nyní aktivně lobbuje za AI. Dle něho v rámci několika měsíců pronikne do škol v takové míře, že nahradí pedagogy. 

 Zdá se mi to rychlé, jenže onen člověk by podle toho, co říká, nejradši zrušil školy jako takové, takže to vnímám jako určitou nadsázku, neřku-li fanatismus. 

 Nicméně, AI tady je a nějak se s tím pracovat musí. Čtu titulky, které se kupříkladu vyzývavě ptají, kdy že budou spisovatelé asistenty AI?!?

No, to by mě samotnou zajímalo. 

Já zadám nějaký nápad a chatbot ho dokončí a dovede k dokonalosti? Asi ano, jistě to bude skvělé čtení..., ale...

Co dál? 

   Bude jistě ovlivňovat pracovní trh, volnočasové aktivity, asi i umělecké, byť si třeba osobně neumím představit její vliv třeba na mistrovství špičkových klavíristů či jiných hudebníků, ale jistě mě o tom někdo přesvědčí. 

   Ve škole se to jistě dá aktivně využít v mnoha směrech, zda to nahradí učitele jako takového uvidíme... Úplně pozitivně bych vymizení lidského prvku nevnímala, ale laskavý robot ve finále může být přínosnější než drsný neempatický a vyhořelý kantor. Otázka bude, co se stane, až vyhoří i ten robot. 

Ale to už jsou jen slovní hříčky. Primární moje úvaha je o tom, jak pracovat s AI. Co přináší a zda ji lze důvěřovat. Nebo naopak, zda ji nepřeceňujeme.

   Co bude, až chatbot vyprodukuje teorie, které vypadají hezky, leč jsou úplně nesmyslné? Vstoupí do toho v tomto okamžiku lidský prvek - pokud tedy nesmysl rozezná- nebo nastoupí jiný chatbot, revizní?

   Otázek by asi bylo tisíce, jedna vyvolá deset dalších. Odpovědi moc neznám, ač se o AI docela zajímám. Ale k dnešní úvaze mě vlastně vyprovokoval výše zmíněný pán, který naprosto bez váhání tvrdí, že do několika měsíců to učitele nahradí, že je čas, aby jeden učitel měl na starosti tak padesát a více dětí, protože hlavní gró jeho práce ponese chatbot, že učit se jazyky je nesmysl, vůbec chodit do školy je nesmysl...

   K rozhodnému a radikálnímu závěru jsem nedospěla. Pravda, některé školní aktivity smysl postrádají, vysokou matematiku ani vedlejší druhy vět jsem ve svém praktickém životě nikdy nevyužila, stejně jako láčkovce či znalost chemických koncovek. Podobně je v praktickém životě k ničemu znalost Habsburků či mých oblíbených Přemyslovců. 

Na druhou stranu, rozšiřuje to obzory, vede k nějaké reflexi, je to i tréninkové pole, jako že tudy cesta nevede či naopak, tímhle směrem chci jít. Jestli tohle všechno AI dokáže rázem vyhodnotit a nasměrovat dítě na tu správnou životní dráhu, jestli ho naučí jen ty praktické věci, které aktivně využije ve svém osobním životě, pak hurá s ní do škol. 

Jen to vyvolává další otázky. Jak to bude se vztahy? S empatií?  Nějakým lidským kontaktem? 

Nu, uvidíme, jak se chatboty předvedou. Zatím se převádějí jejich fanatičtí zastánci nebo zarytí odpůrci. Ani jeden tedy nic moc, podle mého..

Zkusím to zadat jako úkol pro AI. Zadám nějaké premisy a uvidíme, s čím přijde. 

Ráda se tady podělím. 



Žádné komentáře:

Okomentovat