Českého lva získal film o Myslivečkovi, kterého svět, nebo spíš hudební Evropa, zná jako božského Čecha.
Uspěl i film Arvéd, opět o historicky skutečné osobnosti, byť na rozdíl od Myslivečka záporné. V nominacích se patrně mihl i Žižka, honosící se titulem historický velkofilm.
Probudilo to ve mně přání znát odpověď na pořád nezodpovězenou otázku, zda má historický film jako takový místo ve výuce dějepisu?
Jako děti jsme chodily na sovětské
filmy a z plátna tryskala rudá barva a pořád se pracovalo. Hrdinkou byla
Maruška Kudeříková a beznohý Meresjev, což v nás, blahé paměti, budilo
spíš odpor k tomu, jít se školou do kina.
Sama dnes ale razím zásadu, že zejména při seznamování
se s dějinami, má jít hlavně o příběhy, aby se děti naučily mít historii
rády, hledaly v ní nejen poučení, ale i pochopení určitého lidství.
Protože dějiny tvoří lidé, i my budeme jednou historií..?
Zejména ti nejmladší se zdráhají tomuto
historicky ověřenému faktu uvěřit, zatímco dospívající se většinou kasají, že
oni už jsou poučeni a chyby minulosti rozhodně opakovat nebudou, protože
všechno ví a všemu rozumí.....
To samozřejmě v situaci,
kdy vezmou dějepis na milost.
V opačném případě je historie nezajímá, do maturity se budou věnovat svým přírodovědným oborům a nějaké příběhy dvacátého století jim mohou být ukradené. K čemu je dějepis, já chci studovat fyziku. To je ta lepší verze. Znám i takovou, k čemu dějepis, já chci vydělávat peníze….
No, to ale dnes není podstata
věci. Tou je zájem o dějiny…
Zde by tedy mohly historické filmy sehrát svoji
pozitivní roli. Jako že probudí kýžený zájem, který se bude časem rozvíjet....
Jenže, ruku na srdce, byl by kupříkladu Lvem oceněný Il boemo vhodný film pro školou povinnou mládež?
Kolik rodičů by mi vycinkalo za primárně
erotické informace o skladateli, který souložil takřka celý film. A až v okamžiku,
kdy přišel o nos, začalo víc jít o hudbu. O historický kontext nikoliv.
Podobně na tom byla televizní Božena
Němcová, také jen souložila a v náhodných volných okamžicích mezi svými milenci
něco napsala....
Letmo zmíněný Žižka je hlavně o akčním
hrdinovi amerického typu, s urputným středověkým žoldákem a českou historií
má společné jen jméno Žižka. Tím samozřejmě nechci říci, že dávný Vávrův Žižka
je nějak objektivní.
Spíš je zajímavé oba Žižky porovnat, jako
snímky vypovídající o své době. I to je velký úkol historických filmů,
nastavit zrcadlo současnosti.
Ale děti školou povinné
toho většinou nejsou schopny. Ostatně, ani u mnoha dospělých si nejsem jistá.:-)
A pak se ale historické filmy
stávají velmi tenkým ledem. Děti si odnesou nějakou filmovou sekvenci jako zafixovaný obraz dějin.
Nepoučený divák si prostě z historického filmu odnese jen tu skandálnost, většinou korespondující se současností. A dneska je to již zmiňovaný všudypřítomný sex. Válečná doba by se zaměřila na vlastenectví a boj, padesátá léta by se soustředila na práci, osmdesátá by jistě hledala nějakou naději,
o devadesátkách raději pomlčímJ. Každá doba si hledá v hrdinech minulosti to své.
Jako výukový materiál je tím pádem historický film dost nevhodný.
I když zobecňovat asi nejde. Takový
Spalovač mrtvol či Vyšší princip dostane i děti odchované tik tokem. Přiblíží
dobu, nastíní atmosféru, na příběhu. Je to i u Atentátu, zatímco u moderního
Anthropoidu vnímám hlavně tu akčnost, postavenou na atmosféře dneška, nikoliv válečné
doby.
Ve výuce jsou z podstaty
věci logicky lepší dokumenty. Tam ale často (pro děti) chybí vzdělanostní a empirický podklad, někdy i tolik žádaný příběh.
Asi i proto historické filmy ve výuce nezavrhuji.
Občas uspořádáme i výpravu do kina. Pak je taková historická
osobnost u mnohých spojovaná s roztouženým tisknutím ruky spolužačce či
poznámkou za zdrhnutí uprostřed výuky, ale zase na ni nikdy nezapomenou.
Stejně jako by učitelé
neměli zapomenout na neustálé vysvětlování, hledání kontextu a prostoru pro
diskusi. Pak se dětem ten historický svět zalidní a zvizualizuje, a odtud je
docela krůček k probuzení zájmu o dějiny....
Ale pustit jim kupříkladu
Žižku na vysvětlení husitství, to je docela barbarství. On ostatně i ten
oceněný Mysliveček bez kontextu je pro děti o ničem.
Uvidíme, co Arvéd. Chystáme se na něj se
školouJ
Žádné komentáře:
Okomentovat