sobota 5. března 2022

Kazimír

 Při pohledu na kalendář, kdy dnes slaví svátek Kazimír, mě napadlo, jak je to příznačné až symbolické. Logicky mi naskočila pohádka o myším kožíšku, tedy O princezně se zlatou hvězdou na čele, tam byl tuším Kazisvět. Je to jedno, Kazimír nebo Kazisvět, jeden malý zakomplexovaný zaprclík ničí život milionům lidí a nic se s tím nezmůže? Jeho vojáci střílí na jadernou elektrárnu? Jsou ožralí nebo úplní bezmozkové? Jak to, že s tím nejde nic dělat? Že svět proti tomu nemá šanci?

Takové a další otázky si jistě dneska klade kde kdo, odpovědi logicky nemá nikdo. Pochopit Rusa asi nejde, pokud nejste Rus. A ti, co tam déle žili a hlouběji chápou jejich mentalitu, moc optimisticky nemluví, lepší to asi hned tak nebude. 

Máme sbaleno, v případě něčeho zkusíme odjet někam na venkov, ale v jaderném případě asi nemá cenu 

o nic se snažit. Hotovo tečka. 

Nenapadlo mě nikdy, že se toto fakt může stát, že se ta historie bude v takové míře opakovat. To, že se s dějin nikdy nepoučíme, bohužel už víme. Ale že to bude v reálu, tomu jsem, dnes už tedy vím, že naivně, fakt nevěřila. A je to tady a nezdá se, že by to mělo mít konce.

Když vidím ukrajinské děti, jak vyděšené a plačící přijíždějí, svírá se mi srdce. 

A zrovna na tom je vidět ta absence jakýchkoliv přirozených lidských pocitů na ruské straně, nebo tedy na straně ruských imperátorů, abych neurážela ty slušné Rusy, že je jim to jedno. Nevadí jim to. 

Naopak, asi jim to dělá dobře. 

A s tím se asi těžko bojuje. Je to takový boj s říší zla. Nebo, když jsem začala tím pohádkovým příměrem, jako boj se saní, které jednu hlavu setnete a další naroste. 

A pak mě (krom jiných) šokovala slavná operní diva Anna Netrebko. Léta zažívala slávu na západě, využívala výhod a pohodlí západu,  zpívala v Metropolitní - a nutno smeknout, fakt krásně, ona je fakt diva. Ale zároveň je divná ( eufemismus), když nemíní vystoupit proti němu, svému vůdci... Jako bychom se vraceli do třicátých let. A po nich následovala ta čtyřicátá a to bylo peklo. Asi nás nyní čeká další...

Nu, osobně žádného Kazimíra neznám, tak nemohu posoudit, jak hodlá slavit dnešní jmeniny, Ale my ostatní moc důvodů k oslavě nemáme, zdá se, že nám zbývá pomyslný myší kožíšek:-(

Žádné komentáře:

Okomentovat