Jan Kašpar- znáte to jméno?
A jeli jste někdy z Prahy do Pardubic? Nebo
naopak?
Autem tam zcela jistě za
hodinu budete, vlakem také. Letadlem se tam snad ani nelétá. Sotva byste
vzlétli, už zase přistáváte. Navzdory tomu má úvodní otázka svůj vlastní
význam. Druhého března si totiž
připomeneme výročí úmrtí Jana Kašpara, což byl náš slavný pilot průzkumník. A
jeho první opravdový let byl právě z Pardubic do Prahy. Trval necelé dvě
hodiny. To dnes doletíme až do Paříže, kdo by létal do Pardubic?
Nicméně, prvenství to
bylo.
A Pardubice samozřejmě
svoje letiště mají i dnes, a Jan Kašpar si zaslouží důstojné připomenutí.
Tento pionýr v oblasti dálkových letů
(zajímavé jsou ty dějinné paradoxy, kdo dnes vnímá let z Prahy do Pardubic
jako dálkový?) se o aviatiku zajímal od dětství. Jeho tatínek provozoval známý
hotel Veselka, který my známe mnohem víc z doby protifašistického odboje,
kdy se tam scházeli členové odboje, včetně Josefa Valčíka z výsadku Anthropoid.
Ale o tom se ve dvacátých letech nikomu nezdálo ani v nejdivočejších snech.
Naopak. Žila se akční doba, plna energie, objevů a akčních vynálezů. Všichni
fandili technice a pokroku. Hodně tomu přál i tatínek Kašpar. A stejně tak
zvídavý student Honzík Kašparů, který měl ve svém otci obrovského podporovatele.
Jan Kašpar byl technicky
nadaný, zajímal se o vše, co se mechanicky hýbe, už od dětství. Měl nápady, byl
kreativní. Všechno dokázal opravit, zprovoznit.
A také
technické obory studoval. S absolutní podporou rodiny to šlo i celkem
dobře.
Bavil ho automobilový
sport, kterému se také chvíli věnoval. Aktivně a úspěšně. Nějakou dobu se svým
bratrancem Číhákem, ten ho ale nehezky vyšplouchl, odešel od něho, a tak Jan
musel závodit a posléze i podnikat sám. Mezi auty mu to šlo, bavilo ho to, ale
pořád hledal nové výzvy. Nepokojná duše.
Nakonec proto zběhl k moderní
aviatice, která se tehdy bouřlivě rozvíjela. Letadla ho fascinovala. Nakonec je sám konstruoval
i provozoval. V Pardubicích předváděl své výsledky na ukázkových letech,
se kterými pak vystupoval i v mnoha dalších českých městech.
Svůj nejslavnější let
uskutečnil v květnu mezi Pardubicemi a Velkou Chuchlí v roce 1911.
Trval asi 92 minut a byla to velká sláva. Sobotní ráno mu přineslo obdiv i uznání. Letadlo,
ve kterém svůj přelet uskutečnil, lze dodnes vidět v Národním technickém
muzeu na Letné. Pak bylo ještě několik úspěšných letů, jednou se i zřítil, ale
nevzdal to
Jeho rozlet zastavila
první světová válka, po které se již ke svému podnikání nevrátíl. Ztratil ten
drive.
A aby toho nebylo dost,
tak se zadlužil a nakonec umírá v chudobě. Jeho smrt asi uspíšila vleklá psychická
nemoc, která ho trápila delší dobu. Oon
vlastně spáchal sebevraždu otravou benzinovými výpary.
Neměl to tedy vůbec snadné,
což často bohužel průkopníci nemají. Ale měl v životě takové chvíle, kdy
si užíval radosti z pohybu. Te svobody letu. A nám otevřel dvířka k modernímu
lítání, k opravdovým dálkovým letům.
A tak si alespoň připomeňme den jeho úmrtí, 2. 3.
1927.
Byl to hrdý a energický český
průkopník letectví.
A letěl z Pardubic do Prahy, což je dobrá zpráva nejvíce pro milovníky perníku a dostihů, ale ve finále pro všechny, co rádi cestují vzduchem a milují letadla a vše kolem nich. Jsou to hrdí KašparovéJ
Žádné komentáře:
Okomentovat