Jeden za všechny a všichni za jednoho, dobře známé heslo snad z hodin literatury. Nebo z filmu, mělo by nějak proniknout mezi školná lavice. Tři mušketýry ale ve školství většinou nenajdete. A když už tři ano, pak sedm statečných zcela jistě nikolivJ.
Myslím to pouze v duchu loajálnosti, jinak samozřejmě
pobyt ve školství vyžaduje značnou dávku statečnosti, odvahy a dobrodružnou
povahu s jistými sebedestruktivními prvky. Ona je to před katedrou víc
taková sólo jízda, na kolektivní sport to ve škole moc nevypadá. Víc než kde
jinde se totiž mezi učiteli nachází skrytá rivalita a nevyhlášený boj o pozici
toho nej… Nejoblíbenějšího, většinou. Nebo alespoň nejlepšího, nejmodernějšího,
nejakčnějšího či kdo ví jaké ještě nej.
Podobně jako v divadelním zákulisí či hereckých šatnách. Navenek
keep smiling a v přítmí kabinetu či na prknech, která znamenají vzdělávání, je najednou všechno jinak. Stejně jako
při rozhovorech s rodiči. Mnohdy takové interview uvozuje věta:
„Víte, ona je kolegyně
taková nevyrovnaná, nevstřícná či bůh ví jaká. Mně se to tedy v hodinách
neděje…“
A už se roztáčí kolotoč
odpovědí a konstatování, ze kterého má vyjít daný učitelský respondent
jako vítěz. Tedy kantor solitér, kterého všichni adorují.
Jde o to, že
učitelé se asi nedokáží úplně sjednotit, táhnout za jeden provaz, či jak bylo
v úvodu řečeno, jeden za všechny a všichni za jednoho. Nevím přesně, co
tento jev vyvolává a zda nejde kupříkladu o regionální záležitost. Jistě se
najdou skupinky učitelů, co spolu drží, spolupracují, pomáhají si navzájem a
před veřejností si nehází klacky pod nohy.
Ale většinově to vypadá spíš na takovou profesní
rozklíženost.
Stačí nahlédnout do debat ve sborovnách, kabinetech či
kupříkladu na sociálních sítích. Myslím
tedy těch normálních, slušných. Někdo tam vznese dotaz, něco řeší, na něco se
ptá. A reakce je velmi často taková, že nejprve nastane dehonestace školy, kde
se tak děje, protože u nás nic takového není, neexistuje a nemohlo by se stát.
My jsme skupina učitelů, co myslí úplně jinak. A teprve poté (někdy ani to ne)
dojde na jádro pudla a tudíž odpověď na položený dotaz. Je to podobné i
v reálu.
Veškerá negativa, která o učitelích kolují, jsou schopni
kantoři užívat také, o svých kolezích.
Protože mně se nikdy
nic takového netýká, mně by se to stát nemohlo, já nejsem ani nespravedlivá,
ani hysterická ani nesnesitelně přísná. Já jsem s dětmi kamarád…
Zdá se mi, že nám
jako učitelům chybí něco jako stavovská čest. Sama mám (nyní už tedy ne,
naučila jsem se to) v nějaké společnosti problém přiznat, co dělám. Mívala
jsem pocit, že se na mě rázem obrátí negativní pozornost celého okolí, všichni
získají potřebu se vymezit vůči škole jako takové, v neposlední řadě
pofoukat svoje dávné školní křivdy, a hledí na mě jako na exotické zvíře.
A okamžitě mi naskočila výše popsaná metoda, já jsem přeci vnímavá, tolerantní a
pokroková, mně se nic takového ve výuce neděje…
V dobách, kdy většina učitelů ještě chodila takřka o
žebrácké holi a po výuce museli nahánět výši výplaty druhým a třetím
zaměstnáním, šlo ještě o prvek sociální degradace. Jako s vysokou školou takhle živoříte?
Tak tenhle problém nyní relativně vymizel (je možné, že
v současném inflačním trendu se brzy vrátí,) zatím ale práce před tabulí
nabízí možnost slušného živobytí, přesto je někdy pořád těžké sdělovat
neznámému a nezasvěcenému auditoriu, co děláte a jaká je vaše profese. Snad to
vystihuje ten letitý nekorektní vtip, že učitel není povolání, že to je
diagnóza. A navíc k tomu přispíváme my samotní, protože se často setkávám
právě s tou kritickou sondou do života učitelských souputníků. Nevím,
jestli třeba bankéři či prodavači mají potřebu shazovat nebo kritizovat svoje
kolegy před klienty, jako se to děje ve školství. Prostě si před dětmi někdo
honí triko, aby byl za tu oblíbenou superstar. Myslí si, že on učit umí,
zatímco ostatní nikoliv. Není tam varianta, ten učí tak a ten zase takhle,
pojďme vytvořit dětem zajímavou rozmanitost. Ve škole to bývá často fatální a jednosměrné.
Jen tato metoda je nejlepší…A tak klasické školy nadávají na montessori, waldorfské
přezíravě hledí na běžný typ vzdělávání a všichni dohromady společně bojují s ministerstvem,
že nepreferuje právě tu jejich metodu vzdělávání.
Nechci, aby to vyznělo jak zevšeobecňující fakt či nějaká
kritika. Naopak. Je to jen povšimnutí toho, že ve školách na sebe nevraží
(pocitově a často dost nenápadně) učitelé víc než třeba ajťáci či rybáři. Ale
třeba se mýlím a každý, kdo má k nějaké profesi blíž, by něco podobného
mohl říci o té své. Je totiž docela možné, že všichni za jednoho a jeden za
všechny už dávno zmizelo v propadlišti dějin a jde o ryzí archaismus.
Jitko, i tady platí, že vše je jen o lidech a učitelích ;-)
OdpovědětVymazatJá osobně si myslím, že učitelé mají jedno z nejnáročnějších povolání, poslání !
Díky za Vaší práci!