pondělí 30. května 2022

Bitva u Lipan

 Naše dějiny jsou převážně o bitvách. A co víc, většinou si libujeme v těch prohraných bitvách. Stávají se z nich osudové porážky, kterými se masochisticky týráme v hodinách dějepisu už od devatenáctého století. A je jedno, zda jde o Moravské pole, Bílou Horu nebo sedláky u Chlumce:-). 

Schválně, kdo si vzpomene na nějaké naše slavné vítězství?

I bitva u Lipan je symbolem porážky, přičemž většino nikdo neví koho kým. Husité porazili husity.  A navíc tato bitva má u nás vlastní budovu, navzdory tomu, že mě dnes dost tedy zaskočilo, že pražští gymnaziální studenti ji neznají??

A přitom panoráma bitvy u Lipan na Výstavišti lze vnímat jak první prostor 3D projekce, byť to tak Marold asi nezamýšlel. Ale svoje kouzlo to má dodnes. Stejně jako vize, že bitva u Lipan je nějaký mezník. Podle mého tedy ne, byť si to většina z nás tak ze školního dějepisu odnese. 

Tehdy v neděli 30. května léta páně 1434 se prostě střetly dvě skupiny náboženských fanatiků. Diviš Bořek z Miletínka tu porazil Prokopa Holého. A skončila rádoby fatální bitva, která má nálepku osudová. Mě v tomto kontextu asi nejvíc oslovuje píseň Jiřího Suchého : Přišel mi k svátku gratulovat Olda a přinesl mi žlutý tulipán a pěknou reprodukci od Marolda, je na ní vidět bitva u Lipan....

Ovšem, když nikdo neví, co je reprodukce, kdo byl Marold a co bitva u Lipan, těžko se diskutuje. I když, podle nových trendů, vše lze vygůglit, nikdo přeci nemusí vědět, co je Maroldovo panoráma bitvy u Lipan. A to ani když žije v stejné nebo vedlejší čtvrtí....:-(

Nu, vidím, že se dostávám na debatní scestí:-) A přitom prostě chci připomenout výročí bitvy u Lipan. 

A ještě navíc, upálení Jeronýma Pražského. Toho upálili v roce 1416. Ale o tom jindy. Dnes je to bitva u Lipan.... 

Pamatujete si jí ze školy?



1 komentář:

  1. Lezarts

    Mám to snadné k zapamatování, bojiště mám téměř na dohled. A to opravdové a ne malované😁

    OdpovědětVymazat