pondělí 9. srpna 2021

Kojenecké ústavy

 Zachytila jsem v médiích zprávu, oslavnou samozřejmě, o zrušení kojeneckých ústavů. Moc se nemohu dopídit podrobností, takových těch logických detailů, většinou se dostupné informace omezují na oslavnou ódu, že se konečně povedlo!!!

No, pokud se povedlo, tak to jistě byla návaznost na předchozí jednání, takové věci nikdy nejdou ruk cuk. Zní to hezky, jako titulek je to takřka dokonalé. Nicméně, než se dopátrám, jak to s tím zrušením je, napadá mě, laicky, na první dobrou, co bude s těmi dětmi? 

Ne snad, že bych byla fanda ústavní výchovy, naopak. Jen si ale  neumím úplně dobře představit, co se najednou, po zrušení ústavů, stane s těmi nechtěnými miminky, kterých je dnes v kojeňácích víc než dost? Budou povinně přidělováni do pěstounské výchovy? Nebo si je budou muset povinně nechat matky, které se jich dosud vzdávaly? Zůstanou v porodnici? 

Nějak to musím prostudovat, protože takto se mi to zdá takové nedomyšlené, jako hurá akce, která strašně dobře vypadá. Jen si to neumím představit v praxi, ale třeba mi to někdo logicky vysvětlí. 

3 komentáře:

  1. Tohle téma se mě týká naprosto okrajově, ale lidsky si myslím, že cesta, kterou už se dávno jde, je dobrá. Tedy srozumitelně : pěstounská péče doma. Je to už hezká řádka let, kdy jedna blogerka psala blog o své práci, kdy doma už své děti neměla, ale brala si za plat domů kojence, kterým se do roka snažila sociální péče najít náhradní rodinu. Pokud si dobře vzpomínám, nakonec si ty poslední děti nechala. Je to nějaký ochranný čas, kdy rodiče mohou dítě navštívit a urovnat si třeba podmínky pro výchovu svého dítěte. Myslím, že ústav a rodina je sto a jedno. už jen počtem dětí. I v naší ulici je manželský pár, který vídám s kočárkem .. několik let. Takže za mě vyřešit byrokracii, nabídnout přijatelné ohodnocení. A dát dětem šanci. ještě malé ps. v mém okolí jsou případy adopce z ústavu cca v 6 měsících věku, a děti byly citově ploché, a doháněly motorické funkce hodně dlouho. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Lenko, děkuji za reakci. Mít dítě v pěstounské péči je určitě to nejlepší, také jsem o tom přesvědčena. A dát jim šanci. Jen jsem ale přemítala, co bude s těmi, kteří se k pěstounům nedostanou, jak to se vyřeší, když dosud máme nejvíc dětí v ústavech snad v celé Evropě? To se najednou najde tolik pěstounů? Měla jsem navíc dojem, že je jich nedostatek, pořád se to někde inzeruje, že pěstounů je moc málo... Ale máte pravdu, pokud se vyřeší byrokracie, bude to super:-)
      Hezký den.JN

      Vymazat
  2. Odpovědi na vaše otázky třeba zde: https://denikreferendum.cz/clanek/32975-kojenaky-konci-asnimi-imuj-sedmnactilety-boj

    https://denikreferendum.cz/clanek/24145-v-kraji-kde-zrusili-kojenaky-male-deti-do-nich-nepatri-rika-zastupitelka

    https://a2larm.cz/2020/11/my-cesi-si-sve-tovarny-na-deprivaci-vzit-nedame/

    OdpovědětVymazat