Počátek patnáctého
století přinesl velkou krizi papežství. Objevily se nejprve dvě, posléze tři
rádoby právoplatné hlavy katolické církve. Papežové se navíc nechovali vůbec
svatě, naopak. Veřejně se uráželi, označovali jeden druhého za kacíře, topili
se v bohatství, řádili se ženami. Co na to prostý věřící? Jak se měl chovat,
když jeho duchovní vůdce nectil nic z toho, co kázal? Neříká se, že ryba
smrdí od hlavy?
A aby toho nebylo málo, hádali se i světští panovníci, konkrétně
Lucemburkové -Václav, Zikmund
a jejich bratranec Jošt.
Jejich nákladný
život i vzájemné války musel někdo platit. Ten někdo byl prostý věřící. Toho odírali,
kde se dalo. Krom běžných daní a poplatků se vyžadovalo placení za křest,
zpověď, svatbu, pohřeb, dala se předplatit i beztrestnost, tzv. ofěry, ze
kterých se vyvinuly ony slavné odpustky. Ty ležely prostým věřícím
v žaludku obzvláště, proto i protest proti nim byl dost výrazný. Často se
třeba do papežských truhel s odpustky provokativně močilo či dokonce
kálelo.
Protože
z odpustků profitovala nejen církevní, ale i světská moc, stal se boj
proti nim politickým argumentem číslo jedna. Ovšem těch bodů, které budily pohoršení, bylo
mnohem víc. Korupce, nemanželské děti církevních představitelů, věčně opilí
mniši, veřejné soužití farářů s „kuběnami“, pravidelná návštěvnost svatých mužů
v hampejzech, hazardní hry….prostě žilo se ve světě převrácených
hodnot.
I soudy měly ke spravedlnosti dost daleko. Zatímco takového biskupa
za zjevné přestupky potrestali „pokutou“ ve výši pěti grošů, obyčejný člověk
byl za krádež na panském trestán utnutím ruky.
Sociální nůžky byly rozevřeny na maximum.
A do toho přichází
Jan Hus, který uměl všechny nešvary doby pregnantně pojmenovat. Osud mu
k životu vyměřil přibližně pětačtyřicet let. Kdy se narodil, nevíme. Tehdy
se narození obyčejných lidí nijak neevidovalo.
Do Prahy přichází jako Jan z Husince a Hus-a byla studentská přezdívka. Jako student si představoval svoji
budoucnost v bohatství a přepychu.
Pije, zpívá, tancuje, užívá si všech studentských zábav. Miluje šachy.
Na fakultě se po studiu stává děkanem, ba i rektorem. Má nakročeno ke skvělé
kariéře.
Od roku 1402 káže
v Betlémské kapli. A začíná na něho
výrazně působit dílo anglického učence Johna Viclefa. Získává jiné životní priority.
V Čechách navíc probíhá občanská válka mezi syny Karla
IV. - Václavem a Zikmundem.
A Husova ohnivá kázání se trefila do nálady lidu. Uměl skvěle
pojmenovat to, co všichni cítili.
Brzy se stal miláčkem
publika. Užívá si na řečnickém výsluní sedm let. Když ale v roce 1409 odmítl respektovat
papežskou bulu, přichází začátek jeho konce. Arcibiskup ho dává do klatby, ale
pražská ulice si svého oblíbence ještě dokáže obhájit. Církev přitvrdí, sáhne
po interdiktu a Hus nakonec sám odchází na venkov, na Kozí Hrádek a na
Krakovec. Odtud se 11. 10. 1414 vydal na svoji poslední pouť.
Jak to dopadlo v Kostnici, je asi zbytečné opakovat.
Na popraviště došel
statečný kazatel 6. 7. 1415, po osmi měsících věznění, mučení a utrpení.
Jeho kosti byly rozdrceny a znovu přepáleny. Spáleno bylo
veškeré jeho oblečení. D ohně vhodili
i jeho vězeňskou
postel. Popel rozsypali do Rýna. A to
vše proto, aby jeho myšlenky a činy úplně zmizely ze světa.
Nepovedlo se. I šest
set let po této dramatické události si život, myšlenky a činy Jana Husa aktivně
připomínáme. A každý z nás si v jeho odkazu může najít to své.
Člověku se vtírá myšlenka, jestli se dnešní doba tolik liší......
OdpovědětVymazat