Otázka takřka
hamletovská. Leč my nebudeme pátrat po filozofickém smyslu bytí, ale o podstatě
volby povolání. Tedy vlastně také po odpovědi na otázku filozofickou,
respektive existenční. Někdo má o své
profesi a životní dráze jasno od malinka, jiný tápe ještě na vysoké škole a
neví, kam by se vrtnul. Zásadní
rozhodnutí od nás navíc většinou společnost očekává v době vrcholící
puberty, v době, kdy většina dětí neví čí je, bojují s hormonální
bouří, nepochopením okolí a k tomu všemu se mají rozhodnout, co v tom
nepřátelském dospělém světě ve finále chtějí dělat. No, není to jednoduchá
situace, leč musí si jí projít každý z nás a my, co již máme ono volební
drama za sebou, můžeme jen zkusit těm, co se na onu zásadní životní volbu
chystají, podat pomocnou ruku, poradit, nasměrovat.
Tím jsme obloukem u
počáteční otázky, čím vlastně v dnešní době být či nebýt? Dle současného
trendu musí mít všichni maturitní zkoušku, což je ale u mnoha profesí spíš
kontraproduktivní. Jsem hluboce přesvědčena
o tom, že řemeslnické profese, kterých je bohužel velký nedostatek, maturitu
nepotřebují. Prioritní by zde měla být manuální zručnost, šikovnost a zájem o
obor, nikoli schopnost našprtat se ke státní maturitě. To je ale ovšem pláč na
špatném hrobě, situace je nastavená úplně jinak a je nutno se k ní
postavit čelem.
Čím tedy být či
nebýt?
V první řadě
musí být brán zřetel na zájem dítěte a to i přes to, že máme třeba o jeho
budoucnosti zcela jiné představy. Měli bychom dítěti nastínit všechny možnosti,
veškerá pro i proti, ale konečné rozhodnutí by mělo být na něm. A to i
v okamžiku, kdy si tajně hýčkáme sen třeba o lékařské či umělecké kariéře
našeho potomka, a on chce zrovna na zemědělskou školu, protože ho baví zvířata
či něco podobného.
Pravdou je, že tady se velmi často rozchází teorie
s praxí. V převážné většině je
poslední slovo na rodičích. I z toho důvodu máme přeplněná osmiletá
gymnázia dětmi, které ke studiu dohnala ctižádostivost jejich rodiny, zatímco
praktické obory zejí prázdnotou.
Při volbě povolání je opravdu zásadní vycházet ze zájmů a
schopností dítěte, ne z vlastních (mnohdy nenaplněných) ambicí.
Výběr profese je
pro děti důležitý mezník v životě. Mělo by se mu proto věnovat dostatek
času, zejména prostor pro rozhovory, hledání toho, co chci a co mohu, vyladění
schopností a možností do reálné podoby. Tedy pokud nám záleží na tom, aby se
dítě v budoucím studiu, potažmo zaměstnání, našlo a dokázalo plně
rozvinout svůj potenciál. Spousta lidí totiž pořád jde jen po jakémsi pochybném
pozlátku, aby měli potomka na prestižní škole, bez ohledu na to, zda na to
děcko má či ne.
Předpokládám ale,
že v řadě rodin se výběru střední či vysoké školy věnuje dostatečné
množství času a docela lituji, že tomu tak není všude. Dneska si můžete vybírat
ze skutečně široké nabídky vzdělávacích institucí, dokonce vám nabízejí
možnosti seznámení v podobě dní otevřených dveří či jiných interaktivních
setkání. Máte možnost porovnávat, vyzkoušet a ve finále není žádný problém
zvolenou školu či obor vyměnit. Jen je tomu třeba věnovat čas a hlavně,
naslouchat dítěti. Jde o jeho povolání,
ne o vaše. Ovšem to naslouchání se
mnohdy v konečné fázi výběru povolání ukazuje jako problém největší. Chybí
ochota, trpělivost, vnímavost. Z takového podhoubí pak rostou frustrovaní
gymnazisté, kteří by mohli být mnohem šťastnější v nějakém praktickém
oboru, ale nikdo jim neporadil ani je nenasměroval. Samozřejmě, je nutno
počítat s dětskou nerozhodností či velkýma očima ohledně svých vlastních
možností, ale i tak by si měli mnohé vyzkoušet na vlastní kůži. Aby měli pocit,
že o své budoucnosti opravdu rozhodli.
Ovšem kdybych měla
na výše položenou otázku odpovědět ryze pragmaticky a stručně, pak volit
profesi, která má praktické využití a je reálný předpoklad, že nás jednou
uživí. Tedy hamletovsky romantická
otázka v úvodu a drsný realismus v závěru.
Ale
všichni víme, že nejlepší je přeci zlatá střední cestaJ.
Žádné komentáře:
Okomentovat