Motivace je dnes módní trend. Je třeba umět
motivovat, ve školce, škole i zaměstnání. Práce s nemotivovanými lidmi je
náročná, těžká ba i nemožná. Jenže jak motivovat k motivaci? Staré moudro,
že „bez práce nejsou koláče“ už tak úplně neplatí. Nebo přinejmenším není
populární. Hledají se totiž méně náročné cesty, k motivaci mnohdy stačí
jen pozlátko, velmi často finanční.
O peníze jde totiž až v první řadě, to je mnohem
aktuálnější motto dne.
Nicméně, chceme-li
začít u dětí a mládeže, jsou ještě v hledáčku nějaké ideály a vzory, staré
dobré „exempla trahunt“ zde ještě má své opodstatnění. Ovšem s kladným akcentem. Negativních
příkladů je bohužel kolem mnohem víc. Problémem dnešní doby pak může být právě nedostatek
pozitivní motivace, zejména pro teenegry, kteří disponují klasickou vývojovou
vlastností s někým se ztotožnit, upnout se k nějakému vzoru či idolu.
Odpůrci podobného
motivování argumentují tím, že snadněji se ztotožňuje s tou zápornou
polohou, protože ta s sebou nese příchuť úspěchu a rychle vydělaných
peněz, které dnes suplují roli božstva. Na tom něco je. Být chudý je
frustrující a dokonce i společensky nežádoucí. Možná by se dnešní svět vyvíjel
jinak, kdyby se nedalo koupit vše, od vzdělání počínaje a zdravím, nebo
přinejlepším lepší zdravotní péčí konče.
Otázka je, zda- li
je to meritum věci. Není možné si nevšimnout, že některé děti si na hmatatelné
cenové hodnotě svého vybavení či oblečení staví pozici v každém školním
kolektivu. V tomto okamžiku začíná být skutečná motivace opravdový
problém. Zejména v prostředí, které
na materiálnu staví svou image a nějaké duchovno je v podstatě nezajímá.
Vyjměme ze života podobně naladěných dětí luxusní značky a nic je najednou
nezajímá. Motivaci nacházejí jen
v případě, že mohou oslnit nějakou módní novinkou. Není-li po ruce
adekvátní obecenstvo, umí si pozornost vynutit. Tím se oslím můstkem dostáváme
k šikaně, protože kdo není náležitě oblečen, do jejich okolí nepatří, což
samozřejmě diskvalifikuje zbývající, mnohdy početnější skupinu dětí či
teenagerů.
Nejspíš by je
dokázal na jinou cestu nasměrovat vzor v rodině, která by ale musela
fungovat i na principu vzájemného souladu, naslouchání a sdílení i jiných
hodnot, než jen těch přísně finančních. Jediné, co lze v tomto případě
řešit je, zda jde o pózu či trvalý stav.
Co ale s dětmi, které se na podobné scestí nudy a žádné
pozitivní motivace dostaly i přes aktivní zájem své rodiny?
Nejde totiž jen o
znuděnou zlatou mládež, problémy bývají i na opačné straně finančního spektra,
tam, kde peníze či zájem nejsou vůbec. Někde jsem četla, že děti absolutně
rozmazlované jsou pro život nepřipravené a někdy i nepoužitelné úplně stejně
jako děti týrané a zanedbávané. Takže
asi jedinou smysluplnou radou, jak přežít znuděné pubescenty je věřit v ideu, že co jsem zasel, sklidím. Že pokud mají doma ten vzor, myslím tím
pozitivní vzor, znuděná (a zákonitá) pubertální etapa rychle přejde. Protože
prostě jak pravili staří latiníci, „exempla trahunt“, tedy příklady táhnout.
Jinými slovy, je to na nás, dospělých…
Žádné komentáře:
Okomentovat