Potíž je v tom, že
děti do školy prostě musí. Alespoň v našem systému. A věřte nebo nevěřte,
najdou se i tací učitelé, kteří to s těmi svými žáčky myslí dobře. Ovšem
když dětem všichni soustavně tlučou do hlavy, že škola je nutné zlo, že se tam
učí jen samé blbosti, že je to otravná povinnost, tak školu znechutí už i
nadcházejícím prvňáčkům,o deváťácích ani nemluvě.
Díky letité zkušenosti už dávno vím, že nejtěžší není děti něco naučit,
ale vysvětlit jim, že něco opravdu v té hlavě mít musí, neb wikipedie
opravdu není všemocnáJ.
Nebo aby si trénovali vlastní paměť, třeba naučenou básničkou, kterou fakt
v životě potřebovat nebudou. Většinou totiž argumentují do nekonečna
omílanou větou, že jim to k ničemu nebude.
Že to jsou věci, které rozšiřují obzor a na kterých postupně mohou (nebo
také nemusí) stavět dál, už jim nikdo neřekne. To zůstane na těch neoblíbených
kantorech. A že učitelé vyžadují od dětí systém, kázeň a pořádek? Podle široké
veřejnosti trapný přežitek dob dávno minulých. Dnes se nosí kreativita,
flexibilita, naprostá volnost……
Je zřejmé, že
perspektiva širokého přehledu a hlubokých znalostí už dávno není relevantní, v našem
systému prostě nefunguje. Pokud nechceme
propadnout depresi, musíme se s tím smířit. Jenže jak se potom vyrovnat s faktem,
že se jako pedagog na té nedovzdělanosti národa vlastně podílíte? Že jste vlastně vyvrhel?
Těžko. Už dávno mi
došlo, že dělám sysifovskou práci, protože není všeobecné naladění něco vědět.
Skoro se mi chce říct, že jde o cílený útok, neb nevzdělaný národ se snadněji
ovládá, ale to by se můj fejetonek rozvětvil v několikastránkový esej, což
nechci. ZatímJ
Vzdělání? Dalo by
se o něm mluvit v souvislosti s papírem, vysvědčením, razítkem či
osvědčením, to má dneska jako důkaz o svém „vzdělání“ kde kdo. Ovšem pokud bych
chtěla mluvit o vzdělání jako takovém, musela bych splakat nad výdělkem.
Třeba
si to dnešní studenti jednou budou myslet také, že následující generace nic
neví, zatímco oni ještě pilně studovali a měli hluboké vědomosti a široký
přehled. Už jen proto, že se cítili být
uražení tím, když na besedě o filmu Ve stínu citoval David Ondříček z webu FFFilm,
kde pan Fuka píše, že dnešní mladá generace stejně neví, co se tady v padesátém
třetím dělo (volně parafrázuji), co byl Bonn vůbec netuší a nějaká měnová
reforma je jim ukradená.
"Že prý je hrozně podceňujeme", bránili se. Tak nevím, jsem jen skeptik, nebo je fakt
podceňujeme….?
P.S. O Bonnu ovšem neměli ani ponětí, byť jsem to s nimi
dělala xkrát. Tak nevím….. J
je mi z toho smutno.
OdpovědětVymazatI k učitelkám ve školce, někteří rodiče, přistupují, jako by dětem chtěli prvoplánovitě ubližovat.
Byla bych moc ráda, kdyby se situace změnila.
Nezbývá, než sugesce, vydržet, vydržet...:-(
OdpovědětVymazat