„V mých hodinách je bezproblémový,“
říkají někdy kantoři v hrdostí v hlase, kdykoliv se na poradě řeší
konflikty ve výuce. Jsou patrně přesvědčeni, že za tím stojí jejich pedagogická
genialita. Trvají na tom, že vina je na straně stěžujících si kolegů.
Ne, že by často neměli pravdu. Jen to asi
nejde pojímat univerzálně.
Jistě by se nám všem
líbilo, kdyby šlo všechno takto snadno pojmenovat. Například to, že dítě na
všechno kašle, nic ho nebaví, nechce pracovat, škola ho irituje, to vše hodit
na učitele, který s daným jedincem zrovna nevychází.
Kantor se jako viník
přímo nabízí. Jen nikdo moc nezohledňuje i jiné věci, většinou víc skryté, pravděpodobně
těžko pojmenovatelné. Třeba náladu. Nebo chemii, čímž ovšem nemyslím předmět.
Třeba i proto, že učitel je také jen člověk, stejně jako student.
Někdy mívám podezření, že
otázku vzájemného nesouznění nikdo vůbec nebere v potaz. Že jsou prostě
situace, za které nemůže nikdo, v hlavní roli je podvědomí. Prostě si
nesednou. Bez jasného pojmenovatelného důvodu.
Přesto se nesoulad ve
školách většinou hodně řeší, protože děti většinou nemají mnoho možností / a
ještě ani schopností/ jak z podobné pasti uniknout.
Takový obvyklý příklad,
srovnání s hereckou profesí. Každému z nás se jistě někdy stalo, že
nesnáší nějakého herce. Aniž by vám cokoli udělal! Prostě vám jen vadí,
většinou bez příčiny.
Máte ovšem šanci na jeho
představení nechodit, film vypnout.
Dětem také mohou někteří
kantoři jako lidé vadit, bez příčiny. Prostě je iritují. Ale takovou šanci,
odejít či nepřijít, většinou nemají. Nevypnou vás. Nemohou to asi ani nahlas
říct.
Tak „zlobí.“
Může se to samozřejmě
stát i kantorovi. Ale ten, pokud to nedá, by měl odejít. Minimálně učit do jiné
třídy.
Nezdá se mi, že by
v takovém případě šlo jasně určit konkrétního viníka. Přesto o něm mnozí
mají jasno. Je třeba vždycky na někoho ukázat prstem. A jelikož v mých
hodinách se jeví jako bez problémový, je jasné, kdo za to může. Všichni
ostatní.
Logické, ne?
Někteří podobnou situaci umí dovést ad
absurdum. Ne, že by o věci přemýšleli, ale umí pojmenovat chyby a následně za
ně dětem udělit potrestání dle školního řádu.
Zlobí!
Školy
to mají po téhle stránce těžké, ať si říká kdo chce co chce, já si myslím, že
tady je třeba hledat jeden z důvodů, proč je školství tak složitá profese.
Osobně si myslím, že
určitou roli hraje i nějaká pýcha v duších učitelů, představa, že já to
umím nejlépe, když u mě nemá problém.
Označit někoho za viníka,
učinit za dost školnímu řádu, je bezesporu časté téma dialogu ve sborovnách.
Nevím, čím to je, ale zdá se mi, že mnohdy je to víc o osobním pohledu každého
učitele než o nějaké konstruktivní dohodě o tom, co nám dítě svým chováním chce
říci. Představa, že se emoce dospívajícího dají nacpat do školního řádu, je
totiž krajně nepravděpodobná. Kdo by se chtěl chovat podle pravidel, když
s ním cloumají hormony.
Není
to všechno tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá. Ani já tady nelobbuji
za nějakou anarchii. Spíš za zamyšlení, jak řešit situaci, když se dítě vymyká
nastaveným pravidlům jen v některých hodinách a u některých lidí. Je to
třeba jen podvědomé volání
o pomoc, že prostě
s tímhle kantorem spolupracovat nechce. Vadí mu. K vypuknutí
potencionální srážky potom stačí málo, je to jako brknutí do zánětu. Všichni
jsou pak upřímně překvapeni, že dítě, které se někomu jeví jako malý genius, se
v jiných předmětech chová jako neandrtálec. A přitom řešení může být někdy
úplně jednoduché. Stačí jen potlačit vlastní pých, víc o tom přemýšlet a hledat
souvislosti. Tím jsem ale vytvořila závěrečný oxymóron, takže to vlastně vůbec
jednoduché není. Je to prostě další z mnoha školských oříšků.
Žádné komentáře:
Okomentovat