čtvrtek 29. prosince 2022

Příprava pro život

 

  Často se v debatách o školství mluví o tom, že je třeba připravovat děti pro život. Nebo dál, pro život v jednadvacátém století. Že oni jednou budou vykonávat profese, které dosud ani neexistují. A my je na ně nepřipravujeme, protože se stále chystáme na minulou válku… Něco na tom je, s tím musím souhlasit.

Ale faktem je, že je moc nepřipravujeme ani na dobu, kterou máme na dohled. Moc jim umetáme cestičku, zdá se mi. Učíme je, že mají svá práva. To je samozřejmě v pořádku.

Mají.

 Jen se zapomíná na tu druhou stranu věci. Že mají také povinnosti, že se něco musí, že mají nějakou odpovědnost. Je hezké být pořád pozitivní, za všechno je chválit. Když ale posléze narazí na pracovní svět, nejsou připraveni.

Jdeme ode zdi ke zdi.

Pamatuji na dobu své docházky, kdy mít v kupříkladu v sedmé třídě nabarvené vlasy znamenalo mít problém ve škole.  Dnes by měla problém učitelka, kdyby na něco takového upozornila. Je každého právo, co si udělá s vlasy. Jaké si nechá udělat tetování. V čem chodí oblečený…

Jistě, s tím vůbec nepolemizuji. Poukazuji ale na to, že nejsou hranice. Jde to tak daleko, že studenti přijdou k maturitě v otrhaných džínách. Já bych je ke zkoušce nepřipustila, leč narážím. Je jejich právo být oblečen podle svého.

Ostatně, to nemusím ani do škol, třeba oblečení v Národním divadle či Státní opeře je často podle podobného mustru. Jsme rádi, že vůbec přijdou, nebudeme ještě vyžadovat nějaký dress code, zní v debatách poměrně unisono.

Měla jsem nedávno ve škole na besedě personalisty. Nebudu sdělovat odkud, abych dodržela GDPR, které se sice dodržuje hlavně podle toho, jak se to kdy hodí, ale na to nechci spoléhat. Tak tedy personalisté z jednoho prestižního pracoviště dětem vysvětlili, jak se postupuje při pracovním pohovoru, co je motivační dopis, jaké jsou povinnosti jejich zaměstnanců. A dodali, že mají své vnitřní podmínky, takže s divokou barvou vlasů ani s viditelným tetováním vás prostě nepřijmou.

A tady nastal první kámen úrazu. Děti s tím zásadně nesouhlasily. Nechápaly to. Je přeci moje právo mít tetování. Mít barevné vlasy a chodit v čem chci?

„To ano,“ souhlasili personalisté, „ale nebudete pak pracovat u nás.“

„To je ale diskriminace!“

„Ne, není, to jsou naše pravidla a naše právo!“

„Ale my přeci máme právo… „

A tak to pokračovalo poměrně dlouho.

„…Přeci, když jsem dobrý, tak mě musíte vzít i potetovanýho…?“

„Ne, nemusíme.!“

  Nakonec se všichni nějak domluvili, děti ale odcházely s očima navrch hlavy a mě napadlo, že na frázi, že nepřipravujeme děti pro život, je víc pravdy, než by se nám líbilo.

Kupříkladu věčný problém s plnoletými studenty. Už jsou dospělí. Rodiče jim neomlouvají absenci. Oni totiž už mají svá práva.

A tak je necháváme, ať si vše omlouvají sami.

Když bych chtěla mít podobná práva jako zaměstnanec, neexistuje. Všude v zaměstnání musíte k lékaři, když nejdete do práce. Nestačí sdělit, že se mi nechtělo, bylo mi špatně nebo jsem měl jiné aktivity. To v práci nikoho nezajímá, ve škole s tím ale vystačíte. Protože jsou to děti a mají svá práva…

Takže pro běžný život je opravdu moc nepřipravujeme. Pravda, nemusí to tak být všude, ale většinový jev to jistě bude.

Aby bylo jasné, nelobuji za nějaké drsné školství, to určitě ne. Spíš za to, aby nedocházelo ke kontraproduktivní glorifikaci, odstraňování překážek…

Aby se stejný důraz kladl na práva, ale i na povinnosti a zodpovědnost.

A to není zrovna malý požadavek na naše školství.



Žádné komentáře:

Okomentovat