Učím na osmiletém gymnáziu. Od samotného počátku svojí pedagogické praxe se tato výzva ke zrušení osmiletých gymnázií vrací jako bumerang. Vždycky se objeví někdo na politické scéně, kdo vášnivě prohlásí, že osmiletá gymnázia jsou elitářská, likvidují základní školství a že je třeba je zrušit.
Nejlépe ihned.
Pak ale přijdou atraktivnější politická témata
pro kariéru daného politika a o osmiletá gymnázia se přestane zajímat. Nebo na
některé z nich, nejlépe hodně prestižní a drahé, umístí svého potomka, a
proto se raději stáhne do ilegálního mlčení. Rušit osmileté vzdělávání, když sám
ho vyžaduji pro svoje vlastní děti, není ani v naší politické džungli vždycky
úplně in.
Nicméně, vyvolává to zajímavou otázku, co
veřejnost na osmiletém vzdělávání tak dráždí. Nota bene, když většina dospělých
s nějakým gymnáziem v životopise uvádí právě osmileté?
Pečlivě jsem se pustila
do studia argumentů, které se objevovaly v mediálním prostoru.
„Je to elitářské,“ úplně
nejvíc akcentovali přívrženci zrušení tohoto typu škol, když se dostali do
úzkých.
Není to ojedinělé, kdy
v naší plebejské společnosti zní tento argument jako zcela rozhodující.
Úplně s ním nesouzním, proto jsem hledala dál.
Jiní zarytí odpůrci
gymnázií tvrdí, že podporuje nerovnost ve vzdělávání.
Ani tady si nejsem jistá,
zda by jejich zrušení nějak přispělo k navýšení rovnosti v přístupu
ke studiu.
Zřejmě se v případě osmiletých gymnázií
našel takový obětní beránek, který poukazuje na celkový obraz školství. Zrušit
školní docházku si netroufne nikdo, tak se volá po zrušení osmiletých gymnázií.
Vymlouvat politikům jejich verbální útoky, vzhledem k životnosti jejich
zájmu o školství, asi nemá smysl.
Zajímavé je, že se do
toho s chutí pouští mnozí novináři, rodiče, ba i mezi kantory jsem
objevila podobné tendence.
Mě osobně však tyto argumenty nikterak
nepřesvědčují. Faktem je, že původní myšlenka, která zněla při porevoluční obnově
osmiletých gymnázií, která soudruzi zrušili jako buržoazní přežitek (opravdu se
chceme tímto inspirovat), byla o výlučnosti několika těchto gymplů
a snaze věnovat se
nadaným dětem. Tak to dnes už dávno neplatí, osmiletá gymnázia (některá)
disponují maximálně tak větším procentem motivovanějších dětí. Škol tohoto typu
je inflačně hodně, a některá opravdu ani
nic navíc nenabízejí. A pokud je někde
skvělá základka, děti tam ani nechtějí.
Celý velký problém problém
osmiletých gymnázií by možná vyřešily jinak nastavené přijímací zkoušky?
Stěžejní ale je, že je to, jako vše ve
školství, o motivaci, kantorech, prostředí. Nabídnout vzdělávací nadstandartní podmínky může jak škola
základní, tak osmileté gymnázium.
Co je ale pro mě hodně důležité, je možnost
volby. Někdo má prostě potřebu studovat na osmiletém gymnáziu, někdo chce základní
školu. Pokud budeme vše generalizovat a volbu zase ze vzdělávacího systému
vymýtíme, jako se ostatně pozvolna děje, dospějeme někam k normalizačnímu
školství, což by v jednadvacátém století tak úplně reformní styl asi být neměl.
Osobně
vidím nedostatek tohoto typu školy v délce soužití. Osm let je v době
dospívání dlouhá doba. Potřeba poznávat nové lidi a inspiraci je velmi
intenzivní, a pokud chodím do školy osm let s jednou partou, logicky
přichází únava a otupení. V tom jsou čtyřleté střední školy, navazující na
základní, bezkonkurenčně lepší. V pravém věku přijde změna kolektivu,
nastane oživení, nové podněty.
Přesto musím lobbovat za zachování i osmileté
varianty. Ne snad, že na podobné škole sama učím. Ale proto, že je tam již
zmiňovaná možnost volby. A také, že se v osmiletém cyklu dá více variovat,
může se kreativněji pracovat s různými dlouhodobými plány a projekty, byť
toto je vlastně v úvaze o zachování či zrušení osmiletých gymnázii
marginální. Stěžejní je podle mě otázka poptávky a nabídky.
A jsem si stoprocentně
jistá, že skvělá základka nedá průměrnému osmiletému gymnáziu šanci. Takže
zase, je to o prostředí a lidech. A jakýkoliv zásah z moci úřední by byl
naprosto fatální.
To si myslím já, ale
můžete se mnou polemizovat…?
Lezarts
OdpovědětVymazatAch jó, školství je v politických sférách, jak horkej brambor. Kdo ho má v hrsti, myslí si, že ho umí co nejlépe zchladit. A co, už se na tom popálilo “Všeználků”!Ti pak nedělali víc škod, než užitku!!!