pondělí 8. srpna 2022

Dovolená nebo prázdniny

 „Vy se máte, máte pořád prázdniny,“ 

zaznívá často v rozhovorech s učiteli, kteří zejména v létě svým dlouhým soustavným volnem mnoho lidí dráždí.

„Já mám ale dovolenou, stejně jako vy. Žádné prázdniny,“ zkouším oponovat, většinou ovšem marně.

Není to, pravda, již tak časté jako kdysi, přesto se s podobným názorem pořád setkávám.

„Učitelé jsou pořád doma. Mají stále prázdniny.“

Jednou jsem to chtěla vyargumentovat. Když jsem vykreslila všechny nevýhody pevně a neměnně stanoveného volna, setkala jsem se s apatickým pokrčením ramen a vytažením prapůvodní premisy.

„Vždyť školy mají pořád nějaké volno.“

Zřejmě jsem neměla dostatečně silné přesvědčovací schopnosti. Přitom je to tak jednoduché. Prázdniny jsou pro děti.

Učitelé chodí do práce a jejich volno je tedy úplně stejné jako u ostatních pracujících. Tedy dovolená, náhradní či neplacené volno…

Prázdniny do tohoto slovníku nepatří.

Mě osobně někdy tato rétorika trochu dráždí. Nechce se mi totiž věřit, že by se dovolená vyčítala jiným profesím.

Stejně jako pracovní doba. V té zase hrají roli nepochopených přestávky. Panuje všeobecná představa, že o přestávce učitel popíjí kávu a klábosí s kolegy. Je to přeci přestávka v práci.

 A je snad jiná profese, kde mají tolik přestávek? Vy se prostě máte…

A jsme zase na začátku.

Ne, že bych si stěžovala. Je to spíš humorný postřeh, takový dozvuk okurkové sezony. Popravdě řečeno, v reálu už jsem proti podobným invektivám docela obrněná. Ale vždycky, když někde zazní, že se mám dobře, když mám pořád prázdniny, musím se ohradit, že já mám dovolenou.  



 

Žádné komentáře:

Okomentovat