Nedávno jsem se zúčastnila autorského čtení.
Kniha uváděná na trh byla plná vzpomínek na dávná školní léta. Připomínala doby
dětství, opírala se o písemné vzpomínky bývalých žáků, nahlížela do
historických třídních knih i žákovských knížek. Nesla se v nostalgickém duchu
a rozjitřená fantazie čtenářova
dokázala krásně vykreslit představu školy před sto a více lety.
Ostatně, i moje osobní vzpomínky na školní
léta často citují záznamy z třídních knih či vlastní žákajdy, kde tehdejší
karatelské poznámky nabývají úsměvné vzpomínkové nadsázky. Pokud si sami
zavzpomínáte na léta školou povinná a najdete díru v paměti, není většinou
problém vyndat ze zaprášených krabic na půdě stařičkou žákovskou a najednou je
vám mnohem jasnější, co jste tehdy na tom školním výletě vyváděli.
Ne snad, že bych byla zarytý staromilec,
byť někteří si to možná myslí. Ale Bakaláře, elektronickou žákovskou i třídní
knihu aktivně využívám už léta. Nese to s sebou pocit, že jdeme s dobou.
Žádný papír, všechno hezky do éteru. Rodiče mohou v okamžení vidět, co se
s jejich potomkem v procesu vzdělávání děje. Pokud tedy neztratí
heslo a umí se do Bakalářů zalogovat, což překvapivě některým dělá problém. Ale
vycházejme z faktu, že do systému vidí a o dětech jsou informováni.
V reálném čase.
Neexistuje možnost doma zatloukat, zapomenout žákovskou, není prostor pro obranu, jako že mi třeba žákovskou sežral pes. Stejně tak třídnice. Všechno je průhledné a transparentní. V pololetí to zmizí a neexistuje. Na konci roku rovněž. Virtuálno se nedá uchovat. Vyšetřovat ztrátu třídní knihy nelze.
Budoucí
spisovatelé nebudou mít z čeho čerpat.
Další
pocit, který se s touto literárně elektronickou komparací dostavil, byl
podbarven určitou archivnickou skepsí. Najít školní výkazy na půdě už také
nebude možné, nosiče se mění rychleji, než si uvědomujeme. Zbyde jen hledání
kdesi v cloudu, protože kdo dnes kupříkladu dokáže přečíst něco, co bylo
kdysi pokrokově uložené na disketě nebo na CD nosiči?
O dopisech a psaníčkách se už ani nezmiňuji,
oni ani smsky už ani nefrčí. Ne snad, že by se milostné sms zprávy daly nějak
hromadně a smysluplně archivovat, ale lajky na sociálních sítích jsou ještě víc
pomíjivé.
Samozřejmě jsem si vědoma, že liju vodu do
síta, respektive řeším neřešitelné. Ostatně, ani jsem nic vyřešit nechtěla. Jen
jsem se, na základě setkání s literaturou, pozastavila nad tím, jak je vše
pomíjivé. Včetně elektronické třídní knihy a žákovské knížky v systému BakalářJ
Lezarts
OdpovědětVymazatJe jasné, zatím co dnešní technologie na vás “ prásknou” i po miliony let kde co, zato nebude téměř možné, proniknout do “hlubin študákovy duše”:(