pondělí 27. února 2023

K tabuli půjde...

 

Zkoušet žáka před tabulí je jedna z věcí, kterou jsou nyní takřka na indexu. Sleduji řadu učitelských i rodičovských skupin a tam se o zkoušení touto formou většinou mluví jako o formě zastaralé, odporné, srovnatelné se středověkou torturou. Kantor, který ve svém portfoliu uvádí ústní zkoušení, si může být jist, že bude někde doslova lynčován. Jinde přijímán s despektem a více méně mu bude doporučováno, aby se buď odebral do penze, nebo do hrobu. Nebo aby se tím nikde nechlubil, protože zkoušet před tabulí znamená zpátečnický přístup, krok zpět, šikanu studentů nebo alespoň jejich nepřiměřené stresování.

Musím se přiznat, že to tak černě nevidím. Jistě, všeho výše uvedeného lze rozhovorem před tabulí docílit. Ale lze to také vnímat jako trénink mluvení ne veřejnosti, vystupování před lidmi, schopnost ovládnout svou nervozitu a trému, procvičit si své rétorické schopnosti. Neuvedu nic nového pod sluncem, když se odrazím od osobnosti učitele. Má to ve své moci. Může dítě vyvoláním k tabuli rozhodit na celý život, může ho tím ale mnohé naučit. Problém je, že dneska se hodně generalizuje, rozhovor před třídou se jeví jako demotivující stresor a módní influenceři, kteří získávají sledovatele svou kritikou všeho školního, ho zcela jistě zavrhují. Stejně tak mnozí, co si prošli vlastní zkušeností, kdy, totálně dutí nebo absolutně nervní, nedokázali ze sebe dostat u tabule kloudného slova a do lavice odcházeli zdrceni nejen nedostatečnou, ale ještě jedovatou jízlivostí uspokojeného examinátora. Těm se tedy nedivím, taková zkušenost je jistě determinující, ale obecně se mi nechce zkoušení u tabule smést na smetiště dějin. Při citlivém vedení, empatii, která by měla být kantorovi vlastní, lze na ní nalézt plno dobrého. Mnohé již bylo výše řečeno, odvaha postavit se před publikum, schopnost potlačit svoji trému, nějak prezentovat svoje myšlenky či prostě jen recitací básně procvičit svoji memorickou část paměti.

Přiznám se, že tak činím. Čas od času prostě zkouším. Nabízím možnost pro improvizaci, nechávám je odpovídat na to, v čem jsou si jisti. Vyvstal tady poněkud nečekaný problém, a totiž, že když se je, pobídnu, ať mluví o tom, co umí, někteří najednou neví… Jak začít, co říct, co vlastně ví…? Snazší je pro ně odpovídat na moje otázky, alespoň oni to tak tvrdí. Ale to už je zase jiná kapitola, dnešní meritum věci  je o tom, že i na takové nepopulární věci, jako se jeví školní zkoušení, lze najít pozitiva. A nemyslím tím jen omšelé učitelské vtipy typu, tak kolikátého dnes je, abych věděl (a), koho zkoušet? Či kdo chce být zkoušen dobrovolně? No, nehlaste se všichni…

Tak to jsem nemyslela, byť to asi k nějakému školnímu koloritu patří. Myslela jsem na to, že zkoušení u tabule by nemělo být na černé listině. Že je to o učení, které by mělo být přínosné. Jak pro děti, v duchu tréninku mluvení na veřejnosti, tak pro kantory, v duchu empatie. Že není cílem tasit a vydusit, ale nabídnout rozhovor a naučit.  



Žádné komentáře:

Okomentovat