čtvrtek 22. září 2022

Jiný vzdělávací systém

    Soudě podle mediální diskuse, opouštějí progresivní lidé klasické vzdělávání a hledají alternativní systémy.

Slovo frontální výuka se přesunulo do kategorie zakázaných slov, podobně jako známkování či písemka, nemluvě nečekaná…

 Některá dávná označení lze dokonce  už vnímat jak slova vulgární, kupříkladu zkoušení. Ostatně, to může být dneska označeno skoro jako šikana, podobně jako memorování. Nemůžete přeci chtít po dětech, aby se naučily zpaměti násobilku či vyjmenovaná slova. Vždyť k čemu jim to je? (to je nejčastější a nejagresivnější otázka oponentů).

Pokud už se připustí, že se to k něčemu hodí, ať si na to hezky přijdou sami, ať hezky znovu

 a znovu objeví kolik je třikrát tři při každém početním úkonu, určitě se to nemusí učit zpaměti…

A je vymalováno.

   Texty psané psacím písmem už také ve školách moc neobjevíte, proč by to přeci děti měly umět?

 Na gymnázium nám přichází děti, které píší jedině tiskace a ani to se mnohdy nedá přečíst. Moje otázka, jakkoliv nevinná, proč nepíší psace, je většinou uvrhne do viditelného stresu. Někteří mi ani nerozumí, s psacím písmem se dosud nesetkali. Jiní to neumí, nejde jim to, přijde jim to nesmírně složité. A pak, všichni jim přeci říkali, že psace nikdy psát nebudou, jen na klávesnici…

Sílu tohoto argumentu zkouším tím, že jim nabídnu psaní na počítači. Většinou do klávesnice buší dvěma prsty. Psaní všemi deseti? Co to je? To nás nikdo neučil…

Dobrá, zkouším je to tedy naučit.

Brzy ke mně doputuje povědomý argument. To je ale nesmírně složité, nestačily by jen dva prsty…?

A tak bych mohla pokračovat. Kupříkladu hodiny. Ty klasické, které máme na zdi, někteří opravdu neumí. Znají jen digitální čas. Z mobilního telefonu.

Digitalizace v praxi.

  Aby bylo jasno, nejsem zásadním odpůrcem alternativních cest. Možná spíš naopak, ráda  hledám. Ale i nacházím, marné hledání považují za slepou vývojovou linii…

Kupříkladu moje nedávné aktivní setkání s žákem z jiného vzdělávacího systému. Při klasických testech nic, ani ťuk. Ale dobrá, stane, člověk je nervózní, všechno je jinak, při zkouškách nemusí být člověk vždycky fit, dejme mu šanci…

Nabízená šance probíhá už poměrně dlouho. Napjatě čekám, v čem bude jiný a originální. Samostatný, kreativní.. s nápady… Nebo třeba nadaný ke komunikaci, vím se vším rady…Geniální matematik, jazykově nadaný, skvělý debatér…Člověk, který si prakticky poradí se všemi okolními nástrahami…

No, zatím vůbec nic. Ale vůbec nic. Hezky česky, lautr vůbec nic…

Tak si říkám, zda jde o osobnostní rys či výsledek jiného vzdělávacího systému nebo

o prachobyčejnou náhodu…

Ale spíš o tom přemýšlím, protože nahlas pojmenovat to moc nejde. Mohlo by to být setkání s neúspěchem a to není z hlediska dnešního přístupu výchovné.






 

Žádné komentáře:

Okomentovat