Současná doba má jeden takový handicap, a totiž, že hodně dá na módní a žádanou terminologii. Tedy pod hezké slovo či moderní označení se schová plno věcí. Ať už těch, co nefungují, ale hezky zní, nebo těch, co stejně zůstanou jen na papíře, nebo těch, co se roky dělaly a akční změny tvrdí, že tomu tak nebylo, neb to nastane až v okamžiku, kdy to bude někde viset. Nemyslím tedy na kandelábru, ale na nějaké virtuální platformě. Protože co není na sociálních sítích, jako by ve vzdělávání nebylo.
Digitalizace může posloužit jako takový exemplární model.
Pokud se všude hlásá, že chceme, aby děti uměly využívat moderní technologie,
jistě na tom není nic špatného. Ba naopak.
Jak s tím
souvisí zákaz používání mobilních telefonů, které se ještě v mnoha školách
dětem odebírají či dokonce zamykají, to nechci nyní rozebírat, to je na
samostatnou úvahu.
Spíš přemýšlím nad implementací informatiky do výuky. Základní idea je taková, že běžné uživatelské
věci, jako kupříkladu práci s Wordem, s Excelem, umění prezentace a
další věci, se děti naučí v odborných předmětech. Kupříkladu v češtině, matematice či
zeměpise. V informatice jako takové
se pak budou věnovat složitějším ICT věcem.
S tím souvisí
také změna ŠVP, je třeba do něj zanést, že pracujeme s digitálními
technologiemi.
Že kupříkladu
v hodinách děti píší seminární práce, vyhledávají v digitalizovaných
matrikách či pracují s tabletem nebo počítačem.
„To děláme už roky,“ konstatuji.
„ Ale není to v ŠVP zadokumentované kouzelnou větičkou,
že pracuji s digitálními technologiemi. A to se musí předělat. „
Tak předěláváme. Vpisujeme digitální mantru do každého
odstavce, protože jedna věta prostě nestačí. To by mohlo vytvořit mylný dojem,
že jsme digitalizací nepolíbeni.
Dětem logicky ubyly hodiny, povětšinou humanitní nebo
výchovy, protože nemůžeme, byť u počítače, sedět ve škole do pozdních večerních
hodin.
A tak digitalizujeme.
Osobně mám trochu
pocit, že je to na způsob vlka, který se nažere, ale koza zůstane celá. I když
vlastně celá ne, mizí hodiny dějepisu,
výtvarky či hudebky, protože digitalizujeme a školní rozvrh není nafukovací.
Aby bylo jasno, nejsem odpůrce nových technologií,
naopak. Používám je, vyhledávám, mám je ráda.
Ale jsem odpůrce šití věcí horkou jehlou. Nebo změny pro
změnu. Slovíčkaření. Stejně jako
naskakování na módní vlnu.
Uvidíme, jak se celá digitalizace v letošním školním
roce zapracuje a zaužívá. Zda to bude fungovat či jestli za rok přijde nové
módní téma, které se urgentně bude muset zakomponovat do stávajících plánů.
Navzdory tomu, že to mnozí dávno praktikují, ale co není na webu v RVP, to
prostě neexistuje. Na kvalitu výuky se pak nikdo neptá, když je to na webu, v éteru
a dobře zformátované, je digitalizace dokonána a vše je jak má být.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat