Jedna alternativní výuková metoda přišla s jakousi
další kreativní myšlenkou, že pokud dětem dovolíme dělat jen to, co ony uznají
za vhodné, zbavíme je balastu nesmyslných vědomostí, které zatěžují jejich mysl,
a otevřeme jim tím cestu k jejich vrozeným zájmům a zálibám.
No, něco na tom je. Jenom nevím, jak by to mělo vypadat
v praxi? Nechat děti vyrůstat jako dříví v lese? Nebo jim nabídnout,
ať si vyberou, co by? Alternativci patrně měli na mysli oboje. Hlavně, aby se děti
nestresovaly a nikde aby nezaznělo vulgární slovo povinnost. Je to takové trendy, když si uvědomíte, jaký je
určující směr v současné výchově.
Na druhou stranu existují i děti, které opravdu rostou jako dříví
v lese, protože jinou volbu nemají, rodiče se o ně nestarají ani nezajímají- takže vlastně naplňují vizi
jedné z mnoha alternativních metod
výchovy- nevýchovy. To je ale diametrálně jiný úhel pohledu, kterým dnes
nehledím.
Také se lze samozřejmě ptát, zda do nevýchovy nezařadit i
ono přehnané rozmazlování a umetání cestičky, ale to se do obrazu flexibilního přístupu
ke vzdělání také moc nehodí.
Musí vlastně vůbec ještě existovat nějaká povinnost školní
docházky? Není lepší nechat všechno na rozhodnutí vesmíru? Nahodilost má sice pár stinných stránek, ale
také jednu nespornou výhodu. Nikdo není za nic zodpovědný a nikdo nic nemusí...
Podle mého by bylo nejlepší, kdyby se vzdělání oficiálně
zakázalo. Aby získalo punc něčeho nedovoleného. Nejlepší by bylo, kdyby zákaz
odhlasoval parlament i senát jako formu zákona, protože zákony se u nás rády a
často obcházejí. A nejde jen o ty nesmyslné novely, ale v podstatě o každou zákonnou povinnost, daněmi počínaje a konzumací
alkoholu pod osmnáct konče. Jedna starší
kolegyně mi vyprávěla, s jakou energií kdysi studenti vyhledávali
zakázanou literaturu, kterou intenzivně konzumovali. Dnes je tatáž literatura
volně dostupná a nikdo ji ve velkém nekonzumuje (samozřejmě, klasická čest
výjimkámJ).
Ona sama sice vkládá určitou naději do rodiny, ale v době dnešní vysoké
rozvodovosti já zas tak velký optimista nejsem. Rozumím tomu ale i tak, že
škola už nemá vůbec žádnou šanci.
No, napadlo by vás hledat spásu v nějakém urgentním
zákazu? Zakazovat dneska přeci také není příliš košer….?
Nelze ovšem vyloučit, že časem bude vzdělání opět určitou
formou výlučnosti. Pokrok a vědomosti přeci vždycky najdou cestičku, jak se dostat k těm, co o ně stojí. Možná začnou vznikat vzdělanostní ghetta,
do kterého proniknout nebude vůbec jednoduché. Otázka je, kolik bude zájemců a
v jakém věkovém složení...? Byla bych rozhodně spíš pro mladší ročníky,
protože co se v mládí naučíš…. I
když dnes je někdy na první pohled vzdělávání některých mladých trochu nošení
dříví do lesa, přesto na ně stále sázím.
Předpokládám, že příliš velká alternativa v tom zas tak zásadí roli hrát nebude, protože kvalitní vzdělání se buduje po malých stabilních
krůčcích na pevném (nikoliv alternativním) a širokém základě.
Trochu potíž může být s informovaností veřejnosti. Slogany typu „bez práce nejsou koláče“ či „ jen
vytrvalou dřinou něčeho dosáhneš“ nejsou dnes nejvhodnější. Víc se líbí třeba "s úsměvem jde
všechno líp", což sice nelze vyvrátit, ale vzhledem k nastíněnému
cíli ani potvrdit.
Do dnešního trendu
se prostě informace o nutnosti tvrdé a vytrvalé práce moc nehodí. Někteří to proto řeší jinak. Respektive neřeší to nijak. V tichosti si rozšiřují své
vlastní obzory a užívají si darů poznání. Ve světě alternativních metod, trendů
nevzdělanosti a vládnoucí nevýchovy tvoří ghetto už nyní.
Jitko, já učit na střední škole, tak už asi dělám jinou práci... Chyběla by mi ta zpětná vazba, co mám u svých prvnacku... Hodně mě dostal minulý týden jeden romský chlapeček: Paní učitelko,já chci být jiný než můj brácha. Nechci hulit trávu, chodit za školu a mluvit sprostě. Já chci být chytrý a mít dobrou práci!Vyrazil mi dech. Už jen proto, že je z dvojčat a jeho sestra už v první třídě zkouší s prominutím ocurat, co se dá. Kéž by to hosickovi vydrželo aspoň do sedmičky...no dobře, tak do pětky.... :-) Iva
OdpovědětVymazatIvo,moc Vám přeji, aby to vydrželo.Máte pravdu, že u prvňáčků je ta zpětná vazba přímá a většinou hodně bezprostřední. To na střední není. Ale oni zase dávají jinou zpětnou vazbu a i s nimi je ta práce hezká. Jen je tam asi víc kritických momentů, které je občas třeba komentovat.Ale komentuji i ty hezké, které také jsou. Děkuji a přeji hodně dalších úspěchů. Já osobně před Vaší prací smekám, já to s prvňáčky nikdy neuměla a beru to jako práci v celém školství nejtěžší! Tak ať se daří.
VymazatDost povrchny nahlad na alternativne vzdelavanie:-) Skusit ist pod povrch a najst viac informacii co sa pod sirokym prudom skryva, nielen co sa pise skandalozne o extremoch v novinach. Deti, o ktore sa rodicia nestaraju a nezaujimaju rozhodne neodpovedaju alternativnemu vzdelavaniu:-)
OdpovědětVymazatNu, jak je vidno, my staří praktici jsme hodně povrchní. I ve svých fejetonech. Co se dá dělat. Možná, je to také alternativa?:-)
Vymazat