Na úvod jednu příhodu ze školních škamen. Studentka stojí před tabulí a deklamuje, že klasicismus byl dobou kulturního
rozmachu, kde vynikal božský čert
Mysliveček. Klímající kantorka procitne a vznese rutinní: „Prosím?“,
v naivním domnění, že dívka se přeřekla. Děvče ovšem snaživě opakuje. „Božský čert, Josef Mysliveček….“
To vede k následujícímu vzrušenému dialogu, který
odhalí, že děvče si cosi zapsalo do sešitu, co se při troše dobré vůle dalo
dešifrovat jako božský čert, což od
ní bezelstně převzala celá třída bez ohledu na to, že na tabuli bylo „Božský Čech.“ Nad významem rčení se
nikdo nepozastavil, vesele to deklamovali dál a nic divného jim na tom
nepřišlo. Vzhledem k tomu, že nehodlám popisovat tristní stav českého
školství, spokojím se s tímto popisem situace a přesouvám se k osobě
hlavní, kterou je právě Josef Mysliveček,
který si onu lichotivou přezdívku vysloužil. Mám samozřejmě na mysli termín „Božský Čech,“ který si Mysliveček
získal v hudebně orientované Itálii, která na podobné pocty vůči cizincům
bývá většinou skoupá. Ale geniální Mysliveček přesvědčil.
4. února 1781 nás tento nadaný muzikant
opustil, proto v rámci únorových událostí stojí za to si tuto uměleckou
personu připomenout, aby se božský čert
nestal něčím, co neudiví i jiné, než jen mládež školou povinnou.
Josef Mysliveček se proslavil v Itálii,
leč narodil se v Praze, v Sovových mlýnech, takže Vltavou křtěný
takřka doslova. Vzhledem k tomu, že
Kampa tehdy nepatřila k luxusním lokalitám jako dnes, dá se přes původní
název dnes prestižní galerijní budovy odhadnout, že jeho otec byl patrně mlynář.
A byl.
Přesto poskytl synovi hudební vzdělání, respektive tedy
zaplatil. Byl tedy zjevně úspěšný mlynář, tedy živnostník. Patrně tehdy ještě
živnostníci neparazitovali na společnosti
jako dnes, jak si myslí jeden současný nejmenovaný ministr. Časy se prostě
mění.
Tehdy mlynářský synek mohl vystudovat hudbu až v Itálii
(ač v Praze studia započal).
Ale ani tehdy patrně
nebyl schopný člověk u nás doma prorokem, proto i mladý Mysliveček nakonec
odešel do Itálie natrvalo. A stal se, řečeno
jazykem dneška, světovou VIP osobností. Uchvátil i Mozarta, který ho nejen
obdivoval a glorifikoval, ale stal se i jeho velkým osobním přítelem.
Josef Mysliveček
byl člověk nejen nadaný, ale i velmi pracovitý. Složil velké množství oper,
oratorií, symfonií či koncertů. Jeho dílo se hrálo (a hraje) na světových
operních scénách. Na co sáhl, to se mu dařilo.
O to trudnější se
jeví jeho konec. Postihl ho „kostižer“,
který mu nelítostně likvidoval obličej, až ve finále úplně přišel o nos. Dnes
by se stroze řeklo, že byl kokainista,
ti přeci ztrácejí nosní přepážku. To by
ovšem byla lež a pomluva, stejně jako tvrzení, že se jednalo o následky
syfilidy.
Prostě kostižer,
stejně jako u Ladislava Stroupežnického. Záludná choroba, která je znetvořila.
U Myslivečka měla start v podobě „autohavárie“jeho
kočáru, kdy se zranil, a do rány na obličeji se dostala infekce. A tím to začalo a vlastně i skončilo. Jako brutálně
znetvořený zemřel právě v únoru roku 1781 v Římě.
Chudý a sám.
Pokud bych chtěla hledat drsné paralely, tak možná opravdu vypadal
jako čert, takže vlastně dětičky mají
tak trochu pravdu.
Jenže dětem se zase
nesmí ustupovat ve všem, podstata Myslivečkova geniálního umění nespočívá
v čertovství, ale v jeho božské muzikálnosti. Nebo ďábelské?
Nějak se pořád kolem toho čerta točíme, možná, že ti
studenti nevědomky definovali pravou podstatu věci. Ať tak či onak, Josef Mysliveček byl prostě
hudební génius. Hezky to souzní s letošním rokem hudby, ač Mysliveček
nedisponuje aktuálním kulatým výročím. Ale zase nabízí drama, tajemství a
mistrovské dílo. Co víc si od božského čerta přát?
I proto si
v letošním únoru připomeňme postavu geniálního hudebníka Josefa
Myslivečka, kterému se doopravdy říkalo „Božský Čech“, tedy pro lingvisty: „ Il
divino Boemo!“
Nemáme takových hudebních géniů tolik, abychom jimi mohli
velkoryse plýtvat jako čerty a zapomínat na ně. Josef Mysliveček ze Sovových
mlýnů jedním z takových velikánů rozhodně byl.
Psáno pro Listy Prahy 1
kdysi dávno jsem při výkladu našeho profesora, když mluvil o Svatopluku Čechovi, o jeho díle ve stínu lípy - potichu poznamenal - ve stínu pípy - vedle sedící premiant třídy si to zapsal a při zkoušení příští hodinu taky oddeklamoval učiteli.....
OdpovědětVymazatTak ve stínu pípy si snad žádá o zápis do Třídní knížky II.:-) Pobavila jsem se. Děkuji
Vymazat:-) taky mám jednu: při opisování zápisů do čt. deníků na ZŠ opsal jeden dobrák do zápisu Babičky- místo povzdechu "Šťastná to žena!" - "Strašná to země!"- češtinářku to málem zabilo :-)) ani po letech se nedá zapomenout ;-)
OdpovědětVymazatTaké na podobné "hlody" nezapomínám. A pokud češtinářka přežila, jistě pamatuje i ona dodnes. Díky za další perličku:-)
VymazatMoc hezky napsáno a jak, už u vás je zvykem s humorem:-)
OdpovědětVymazatDěkuji velmi pěkně.
VymazatKoukám, že jsme se dnes u Myslivečka tematicky sešly :-). A - pozdě, ale přece - blahopřeji k nové knížce. Ať se dobře prodává :-).
OdpovědětVymazatJ.
Děkuji.Již jsem si u Vás početla. A děkuji za knihu, také doufám v dobrý prodej:-)
Vymazat