A ne že ne. Všichni to tak nějak tušíme, ale pak přijdou
okamžiky, které naše tušení převedou do reálné roviny. Třeba situace na našich
silnicích se často ruku v ruce odvíjí hlavně od velikosti. Myslím tím velikosti
vozu, samozřejmě. A v letní sezóně ještě víc třeba velikosti autobusu.
Trendem doby je mít všeho víc a větší. Ve všem. Tedy i větší autobus. Jistě,
cestovat v sardinkovité poloze jistě není to pravé ořechové, výrobci se logicky
snaží vyhovět tomu, že populace je stále vyšší, vyžaduje větší prostor a nějaká
miniaturní karosa dnes nikoho neosloví. Problém, se kterým se v tomto
zvyšování moc nekalkuluje, jsou naše komunikace. Ty se nezvětšují. Jsou koncipované
právě tak na ty karosy. Velké autobusy se pak třeba neotočí v dříve
bezproblémové zatáčce. Třeba na Letné, najet do Letenského tunelu, je dost
oříšek. Pokud takový autobus začne najíždět, veškerý provoz v protisměru
si může dát pauzu, zelená nezelená. On se tam prostě nevytočí, takže když člověk
vyrazí na zelenou, zůstane stát uprostřed křižovatky, protože bus se snaží
napasovat do úzkého vjezdu do tunelu. A když jedou takto za sebou dva obří
žluté Student agency, můžete rovnou vypnout motor. Tedy pokud nejedete zrovna
z tunelu, to naopak musíte být hodně ve střehu, aby vás kolos nesmetl
v protisměru. Prostě je moc veliký a tunel zase malý.
A podobných
velikostních nepoměrů lze napočítat denně dvanáct do tuctu. A to nemluvím o
odřených autech, kterých takový kolos při složitém otáčení v zatáčce
vybudované na Karosu sedře víc než drsný feudál svých poddaných. Třeba u hotelu
na Střížkově je sedřených stop po podobných autobusových otáčivých manévrech víc,
než by se řidičům těch malých vozítek líbilo.
Prostě, velikost má
svou zásadní roli, nejen v lidové tvořivosti a fantazii. Jen je třeba
někdy víc přemýšlet a ne jen ohromovat…
Žádné komentáře:
Okomentovat