Kantor nemusí být zrovna komik, a přesto se v hodinách
často zasměje. Nebo alespoň po vyučování, když už se s kamenným výrazem
profesionála nechce bavit nad dětskými přebrebty či nad tím, že studenti často
neuvažují nad tím, co si zapisují a pak bezmyšlenkovitě memorují. Většinou při
zkoušení, když dojde na lámání chleba, udiveně kulí oči nad tím, že jejich
paměť je sice dokonale mechanická, leč postrádá základní logiku. To, když se třeba o Krétě dozvíte, že je to polévka evropské civilizace.
„Prosím?“
„Polévka evropské civilizace!“
„Jak jsi k tomu došel?“
„Mám to v sešitě!“
Prostě si od souseda místo původní věty, že Kréta je kolébka
evropské civilizace, opsal polévka evropské civilizace, a vůbec nic mu na tom
nebylo divné. Je to přeci děják, ten je plný všelijakých divných věcí.
„Během demonstrací zemřel Jan Popletal!“
„Nejsi Popletal spíš ty?“ snažím se rádoby vtipně glosovat
situaci a navést hocha na správné jméno zemřelého studenta. Chlapec ovšem zírá
stejně nechápavě jako minimálně polovina třídy, která má v sešitě jméno
Popletal také. Díky Harry Potterovi, kde osoba téhož jména vystupuje, jim to
přijde logičtější (a známější) než chudá medik Opletal, kterého si vůbec
nemohou zapamatovat.
Nedávno jsem narazila v hodině u oktavánů na situaci
ohledne rehabilitace politických vězňů. Když jsme si o ní začali povídat, ani
ve snu by mě nenapadlo, že budoucí maturanti pojmu nerozumí. Snad náhoda tomu chtěla, že jsem se zeptala,
co je jim nejasné.
„Kdo jim ty procedury hradí?“ zeptala se jedna zvídavá
dívenka.
Nyní jsem zase nechápala já.
Po krátkém dialogu, který by nezasvěcenému připomínal
nepovedený komediální skeč z filmů s Vlastou Burianem, jsem dospěla
k osvícenému poznání. Oni rehabilitaci politických vězňů chápou jako lepší
lékařskou, eventuálně lázeňskou péči pro dotyčné lidi. Očividně navíc nebyli
jediní, kdo byl o tomto výkladu často užívaného spojení přesvědčen.
Není to ovšem zdaleka
jenom historie, kde se dozvíte neobvyklé věci. Při odůvodňování tvrdého y ve
slově hřbytov žákyně použila těžko
napadnutelnou obranu řka,že se tam také bydlí, tedy z logiky věci tam musí
být ypsilon.
Podobná logika kantora často odzbrojí, ale studenti
pravděpodobně nic divného nezaznamenávají.
Buď proto, že sami nevědí nebo je prostě dialog učitele s jejich
spolužákem vůbec nezajímá. Většinou totiž mají během hodiny svých starostí
dost. Třeba proč nefunguje wifi a oni se nemohu dostat na facebook nebo na
skype,aby si popovídali o něčem zajímavém.
V hodině
biologie tak narazíte na velblouda kramáře, protože si někdo blbě opsal slovo
drabař, v zeměpise zjistíte, že Afrika je stát kdesi ve Skandinávii a
hudebníka může ranit mrtvice při zjištění, že Rusalku napsal Smetana, protože
jiného skladatele si prostě nikdo nepamatuje.
Nicméně, jako historička má nejvíc zážitků z hodin dějepisu, kde
snadno může dojít k bizarním záměnám. Ne snad, že by k nim jinde
nedocházelo. Je jich tady ale nepoměrně
více, protože dějepis se většinou těší velmi špatné školní pověsti. A když o
něco nemám zájem, celkem logicky o tom ani moc nepřemýšlím. I proto pak kantor
vyslechne velmi zajímavé monology či dokonce je účasten prazvláštních
dialogů. Například:
„Kdo byl Ježíš Kristus?“
„Nějaký bůh.“
„? A co o něm víš?“
„Upálil se?“
„?? Kde?“
„Na nějaký hoře?“
„??? Proč?“
„Aby mohl pak vstát z mrtvých?“
„Doopravdy?“
Krátké zaváhání a pak rychlá oprava
„Vlastně na protest proti komunistům!“
A tak to je. Jeden aby se z toho snad upálil také!
Psáno pro Rodina a škola
A v Třídní knížce do tramvaje si lze podobných historek také plno přečíst. To abych sem vmáčkla i nějaké PR
Jitko, tak tohle mne dnes pobavilo..
OdpovědětVymazathezké dny Jarka
Děkuji velmi pěkné. A též přeji hezké jarní dny:)
OdpovědětVymazatŠkolní perličky byly a budou, jen mi tak připadá, že jejich počet roste geometrickou řadou a že za chvíli bude perlička, když žák bude vědět a umět. A to už moc k smíchu nebude. No, snad to vidím jen černě, ale učit bych nechtěl, máte svatou trpělivost. :)
OdpovědětVymazat