Soudě podle oficiálních statistik, patří Češi k zápecníkům,
kteří houfně necestují ani za prací ani za vzděláním, rádi sedí doma a bojí se
všech změn. Skutečnost je samozřejmě poněkud odlišná, čímž mohu být statistici
zaskočeni, což ale nemění nic na faktu, že minimálně za studiem se mladí lidé
vydávají často a rádi. A mnohdy i velmi daleko. Poměrně často potkávám nadšené
absolventy pobytu v Austrálii, na Novém Zélandu, kdesi v zapadlých
oblastech Ameriky či neznámých asijských, ba i afrických zemích. Na otázku, jak
se jim v cizině líbilo, odpovídají většinou nadšeně, že skvěle, protože
poznali jinou kulturu, byli zodpovědní sami za sebe a samozřejmě dokonale se
naučili jazyk. K praktickému využití.
„Byl to nejlepší rok mého života,“ říkají a svým nadšením
snadno strhnou své okolí. Vysvětlují, jak moc je to posunulo dopředu a zdaleka
tím nemyslí jen jazykové schopnosti.
„Když celý rok žijete v nové rodině, osamostatníte se,
získáte jiný pohled na problémy, potkáte řadu nových lidí, uzavřete nová
přátelství.“
Je zjevné, že chrlí samá pozitiva, zvlášť když jde o
netradiční zemi a dokonalou symbiózu s hostitelskou rodinou.
Pustit se do
podobného dobrodružství přitom není úplně jednoduché. V první řadě vám
musí vyjít vstříc škola, kam se chcete po skončení pobytu vrátit. Většinou se
jedná o rozdílové zkoušky, které logicky vyžadují velkou námahu. Naučit se
všechno sám, ať už v předstihu či ex post, rozhodně není procházka růžovým
sadem. Dále rodiče musí mít k dispozici nemalou finanční částku, která
celý roční pobyt pokryje. Důležitou roli hraje i ochota opustit na celý rok
zajeté koleje, přátele i rodinné pohodlí „mama hotelu.“ A určitě i chvilková
nejistota, kdy není úplně jasné, kam vás zprostředkující agentura přidělí. Zda
do města či někam do vesnice nebo na americkou samotu, kde jediným spojením se
světem je místní konzum a připojení na internet.
Uvědomila jsem si to při vyprávění studentů, kteří obdobný
pobyt absolvovali. Když totiž střední
škola tyto výjezdové aktivity
podporuje, není problém vytvořit individuální vzdělávací plán či připravit
rozdílové zkoušky, takže finální rozhodnutí zda vyjet či ne je opravdu jen na
studentech a jejich rodinách, jde o vzájemnou kooperaci, která ve finále
obohatí obě strany.
Slyšela jsem vyprávění chlapce, který prožil rok ve Finsku.
Ve vesničce za polárním kruhem. S pěti hostitelskými sourozenci. Vrátil se
s dokonalou finštinou, zlepšenou angličtinou, obohacený o poznání jiné
kultury a životního stylu. Být rok studentem ve Finsku byl v jeho podání
báječný zážitek. Myslím, že i zájem jeho spolužáků o vyprávění a zážitky byl
opravdový a nefalšovaný.
Další zkušenosti, byť s drobnými odlišnostmi,
prezentoval chlapec, který byl rok v USA, i děvče, které si přivezlo neopakovatelné
dojmy z Nového Zélandu. Všichni bez rozdílu mluví o určitém kulturním šoku
i o hození doprostřed rybníka, kde se naučili dokonale plavat.
Zpět do českých lavic se vrátili lidé vyspělejší,
rozumnější, ale i sebevědomější a vlastně i moudřejší. Protože už Komenský
věděl, že studium má vrcholit či být protkáno velkou zahraniční vzdělávací
cestou,která vám za několik měsíců mnohdy dá víc, než dlouhá léta ve školní
lavici.
Při debatách s absolventy podobných pobytu jsem logicky
měla pocit, že mluvím s dospělými lidmi. Ve skutečnosti si samozřejmě své
studentské charisma zachovali, jen byli o mnoho věcí obohaceni.
Chtělo by se mi
vrátit do mladých let a podobnou cestu absolvovat také, protože to je nejlepší
praxe, jakou si člověk může do života odnést.
Zjistila jsem ale
také, že ne na všech školách se podobná aktivita potká s pochopením, a
děti pak buď nevycestují, nebo raději změní vzdělávací ústav. Musela jsem
vypadat dost udiveně, protože mi nepravděpodobný fakt opakovali několikrát za
sebou.
Napadlo mě, k čemu takové komplikace slouží? A proč to
někomu stojí za to? Nejspíš proto, aby měli statistici odkud čerpat svá data o
českém zápecnictví. Abychom měli ve statistikách stoprocentní docházku a
maximální úspěšnost při našich státních maturitách. Nebo abychom měli pocit, že o něčem prostě
rozhodujeme my, a když se postavíme proti, tak to dítě nikam nevycestuje….
Přitom ti, kteří situaci nejvíc komplikují, patrně mají
nějaký relevantní důvod. Jen je těžké ho odhalit a dopátrat se jeho
zdrojů. Pravda, české školství poskytuje pro určitou frustraci mnohem větší
prostor než jiné neziskové obory, což je ale problém k řešení pro někoho
jiného. My tady můžeme jen konstatovat, že výjezdy středoškolských studentů na
roční zahraniční výměnný pobyt přinášejí taková celková pozitiva, že by ti,
kteří je svým studentům znemožňují, měli být nějak potrestáni. Minimálně tím,
že nebudou zahrnování do statistik:-)
Vím o čem píšete.
OdpovědětVymazatObě děti studovali v zahraničí, byli oba nadšení a dcera se dokonce rozhodla, že už se na českou školu nevrátí.