Představa široké veřejnosti o škole je většinou taková, že
si hrajeme s dětmi a ještě za to bereme peníze. Případně, že prostě může
učit každý. Vždycky mě napadá, že bych takové všeználky za odměnu zamkla do
rozbouřené pubertální sedmičky se slovy, ať si tedy s nimi hodinku hraje. A
zahodila bych klíčJ.
To samozřejmě nejde a rozčilovat se nad tímto stavem věcí nehodlám. Spíš se
chci zamyslet nad tím tvrzením, že učit může každý. Nemůže, světe div se. A
papír z našich pedagogických fakult na tom nemění vůbec nic. Tato myšlenka
ovšem nedobloudila až na naše ministerstvo, které je přesvědčeno, že jedině
lejstro s razítkem s PF může opravňovat k výuce. Kdysi se tomu
říkalo bumážka a bez té se prostě nedalo nic. Dnes je to osvědčení či portfolio
a bez něj také nemůžete nic. A tak řada
kantorů, kteří již léta odevzdávají za katedrou to nejlepší, co v nich je,
nastoupila ke studiu. Bizarní je i to, že nejde jen o ty bez pedagogického
vzdělání. Ale vystudoval jste učitelství pro druhý stupeň a učíte na prvním.
Jedno, že dobře, s láskou a kvalitně. Prostě není papír a přes to vlak
nejede. Tak tedy studují. Většinou za vlastní peníze, protože třicet tisíc za
semestr jim škola rozhodně neproplatí. Navíc
někde neproplatí ani dobu studia, takže přicházejí i o tu část bídného
učitelského platu. Ale studují. Na fakultě jim pak vyprávějí to, co již všichni
vědí. Někdy ovšem nastane situace, že neví. Ne ti studenti, ale jejich
vyučující, kteří ovšem ten papír mají. Nedávná zkušenost kolegyně, která mě
zásobuje svými poznatky z takto vynuceného studia. Přednáška
z češtiny. Mladá učitelka, po fakultě, zjevně má všechny potřebné bumážky.
Učí češtinu a najednou zjistí, že vlastně neví, jak dál. Zkušené češtinářky
z lavic jí napovídají, říkají, co tam má být, jak to má napsat, co je to
za pravidlo. Děvče před tabulí se konečně trochu chytá. Uf, to je ale těžké,
uleví si. A tato absolventka jim nejen přednáší, ale i je bude zkoušet. Aby i
tito lidé získali ministerstvem požadované lejstro. Že by tedy toto násilně vnucené studium něco
přineslo, mohou věřit jen největší optimisté.
Třeba nějaké moderní metody práce s dětmi, cokoliv zajímavého a
hlavně přínosného….
Nu, i já si z dob svého studia pamatuji, že o dětech a
výuce jsme se na fakultě moc nedozvěděli. Hlavně šlo o metodiky, didaktiky a
další (h)různé teorie. Do školy jsme se
dostali minimálně, praxe takřka nulová. Zjevně se toho tedy mnoho nezměnilo. A
abych ještě odpověděla na v úvodu položenou otázku, zda učit může každý.
Nemůže, ale není to o papíru. Je to překvapivě o určitém nadání, empatii,
vztahu a já nevím o čem. Buďˇprostě učit umíte nebo ne. A škola vás to nenaučí.
Je to v podstatě stejné jako s herectvím. Také vás škola hrát
nenaučí. Leč, v době, kdy musíte mít razítko, papír či portfolio na každý
prd se to velmi těžko vysvětluje…
Svatá pravda.... a to napovídání mladé kolegyni - člověk by se snad i zasmál, kdyby to nebylo k pláči.
OdpovědětVymazatA to je jen špička ledovce. Ano, je to opravdu spíš k pláči, ale to je naše směšná realita:-)
OdpovědětVymazatPaní učitelko, správně je bizarní, slovo bizardní v češtině neexistuje.
OdpovědětVymazatDěkuji velmi pěkně za anonymní opravu, ráda svůj překlep opravím.
Vymazat