Televizní marketing bude buď naprosto odtržen od reality,
nebo dokonale pohrdá svým divákem. Jinak si nelze vysvětlit smrtící pohádkový
koktejl, který namíchali kolem Vánoc těm, co se na „bednu“ ještě dívají.
Pokoušejí se lidu jednak namluvit, že pohádka na Štědrý den je letitá a zažitá
tradice. V reálu jde o novodobý porevoluční zvyk, který zhruba od roku 93
postupně ovládá televizní realitu. A tak, zatímco kdysi se děti vskutku mohly
na nějakou tu pohádku doopravdy těšit a vychutnat si jí, dnes jsou pohádkami
doslova zaplaveni, jak těmi novými, moderními, mnohdy příšernými, tak těmi
starými, někdy dobrými (ale ani ta nejlepší pohádka nevydrží miliontou
reprízu), těmi horšími, mnohdy naivními, dobovými propagandistickými či rovněž
příšernými. Jediné, co je jisté, je, že je to pořád dokola, celý prosinec, o
svátcích pak dvojmo, trojmo, nekonečno…. Lze k tomu přistoupit tak, že je
to dobře, protože lidé si mají povídat a nezírat na obrazovku. Pochybuji ovšem,
že o to tvůrcům programu jde. Těm jde patrně jen o reklamní bloky, které lze
šikovně napasovat do pohádkových slátanin. Jenže, děti už dávno televize
nezajímá, mají jiný svět. Televize je většinou pro starší a pokročilé, tedy
penzisty, a ty rozhodně pohádky šířené lavinovitou metodou nezajímají. A tak se
vlastně celý měsíc, byť platí poplatky, nemají nač dívat. Tím se dostáváme zpět
k té premise o pohrdání svým divákem, protože odtržení pohádkově placených
markeťáků od reality mi v tomto případě přijde málo pravděpodobné. A když
náhodou, pro malé dítě, chcete najít nějakou milou pohádku, narážíte jen na
samé animované „úchylárny“, plné nadpřirozených, nepřirozených, uřvaných a
násilnických barevných bytostí. Tak zde na pohádku pro cílovou skupinu
v přijatelné podobě nenarazíte. A ty ostatní? Škoda mluvit. A ve finále
jen krátce ke glorifikovanému Andělu páně. Nic proti němu, líbil se nám, ale
normálně. Ta mediální masáž kolem něho byla až podezřelá. A pokud by se mělo
věřit zveřejněným číslům, že na Štědrý večer tři miliony lidí hleděly na Anděla
páně místo toho, aby hleděly na své blízké, rozbalovaly dárky atd., je to spíš
smutné než veselé. Ale to je zase jiný příběh. Pravdou je, že pohádky letos
Vánoce spíš otrávily, než okrášlily. Ostatně, řekla bych, že loni tomu bylo
podobně. Zdá se, že vytváříme novou tradici.
Aspoň jsem stihla přečíst knihy, na které se během roku nedostalo:) Kdysi jsem se na pohádky moc těšila. To je ovšem dávali jen na Vánoce. Současný systém nechápu.
OdpovědětVymazatJitko přeji úspěšný rok 2018.
Já se přiznávám ,že nesnáším pohádku Tři oříšky,kterou všichni milují ani nemam rada uječenyho čertíka a celou princeznu ze mlejna ,ani další a další oblíbené všemi,ale užila jsem si a moc oblíbila zkritizované Tři bratry a oba díly Anděla páně a pobavila jsem se nad tedy nepohádkou Slíbená princezna,no radši to nikomu neříkám,ale snad si každy něco v té telce najde,a vlastně třičtvrtě vánoc strávím v práci,na denních a nočních...pěkný den dasa
OdpovědětVymazatA u nás to ani s těmi rachejtlemi není taková divočina,o pulnoci ohnostroj,a přípitek bohemkou,kterou tedy během roku nemusím,a rano pěkně koště do ruky,zamést ulici,kde co zbylo posbírat,víc jak dvacet minut to nezabere,a zase za rok...tak štastně do Nového roku,dasa
OdpovědětVymazat