„Je nutné děti motivovat“, tvrdí ti, kteří chtějí nějak
logicky vysvětlit špatné (či odlišné) statistiky ohledně školních vědomostí
současných dětí. Statistiky totiž tvrdí,
že nám děti hloupnou či co?
Tito hledači pravdy jistě sami, kdo dá na imaginární kouzlo
jakési superschopnosti, která donutí děti k soustavné práci a hlavně
k touze po vzdělání. Kantoři i rodiče ji hledají také. Smutné je, že často
hází vinou na ty druhé, vytvářejí napjaté bojovné prostředí a tím u dětí budí
maximálně tak posměch, ale zcela jistě ne motivaci.
„Co chcete od učitelů“ zní z řad rodičovské veřejnosti.
„ Jsou to rozmazlená
princátka všechno mají, nic nemusí, rodiče jim umetají cestičku“, kontrují
rozhořčené sborovny.
Pokud se zástupci znesvářených stran střetnou osobně, je
z toho mega konflikt, jehož jedinou motivací je zničit toho druhého. Děti
a jejich motivace ke vzdělání z takového sporu radikálně mizí, ač každá
strana se dětskými zájmy vehementně zaštiťuje.
Často se nad kouzelným vlivem všemocné motivace zamýšlím.
Když kolegyně ve sborovně opakovaně mluví o demotivaci ze studentské lhostejnosti
(tou ostatně trpím také), napadá mě, zda vůbec dneska ve škole děti motivovat
lze. Není nic horšího, když na vás otráveně až tupě hledí, spíš skrze vás než
na vás, a je jim všechno fuk. To už je lepší, když zlobí, vymýšlejí recesi,
hledají, kde vás nachytat, než když apaticky zírají a v jejich očích lze
číst:“ Tak si to tu dovykládej, ale víc, co nám můžeš….“
„ Je to strašná
nuda“, pokouší se oslovený pubescent definovat svůj vztah ke školní docházce.
„ A jaká by tedy byla tvoje představa o škole, která by
nebyla nudná?“ snažím se přenést imaginární zodpovědnost na jakousi vyšší moc,
respektive na dětskou představivost.
Zřejmě to nevybudilo vůbec žádný zájem. Lhostejně pokrčil
rameny, že tedy fakt neví. Dostat z něho nějakou jinou myšlenku nebylo,
vzhledem k pevně zakořeněné negaci vůči všemu školnímu, vůbec možné.
Mně osobně však všeobecně vnucovaná motivace, které se ve
veřejném prostoru přikládá takřka fatální důležitost, přijde přinejmenším
sporná. Nechce se mi totiž věřit, že by
se dnešní dítě jinak stavělo k vzdělávání na základě geniální motivace
obětavého matikáře, když žije ve společnosti, která všeobecně vzděláním pohrdá.
Je těžké školní mládež neustále přesvědčovat o významu
něčeho, co nejvyšší místa trvale dehonestují. Za hlavní modlu jsou stanoveny peníze. Ty díky
hlubokému vzdělání většinou nezískáte. U
nás alespoň ne.
A poučení? Třeba z dějin? Historie vzhledem
k současné politické situaci nemá pro děti vůbec žádný význam, těžko totiž
motivovat studenty ohraným krédem, že z historie se třeba poučit a vyvodit
důsledky, když třicet let po revoluci nikomu nevadí příslušník represivních
orgánů minulého režimu ve službách režimu současného. Kupříkladu…
Motivaci
obecně samozřejmě ctím a uznávám. Dám
ale hlavně na tu vnitřní motivaci. Může s ní sice nastat určitá logická
potíž, a totiž ta, že se diametrálně liší od propagovaného mainstreamu. Ale i
tak v ní věřím. Také ona jako jediná může kohokoliv přimět ke studiu (či
k čemukoliv jinému).
Přitom ve škole je paradoxně
hodně upozaďovaná. Vezměme si třeba vášnivého čtenáře, který neprojde současným
vzdělávacím systémem, protože není schopen vyšších matematických úkonů. Těžko
pak hledat motivaci ke studiu, když jsem permanentně konfrontován s vlastní
nedostatečností, jedno, že matematickou.
Mně osobně se
nejvíc dotýká historie, v mediálním prostoru totálně dehonestovaná. Prostě
jsou to jen data a basta. Ne, že bych data z dějin nějakým záhadným způsobem
vyškrtala. Popravdě řečeno, mě osobně letopočty dost baví a nemám problém si je
pamatovat. Ale dějiny na tom nestavím, což je hodně těžké někomu vysvětlit.
Žádný copyright na výklad bezdatových dějin nemám, ale i když na nich nelpím,
stejně všichni dějepis definují jen jako nudná data. I moji vlastní
studenti. Vymyslet jiný argument, proč
je dějepis nebaví, je většinou ani nenapadne.
Pak hledejte motivaci….
Jednou mojí motivací je vyšoupnout ze školních povinností
trojí návrat do pravěku, leč marně. Podle čísi představy, patrně ministerské,
každý absolvent gymnaziálního vzdělávání musí několikrát za svůj studijní život
zakotvit na čas v pravěku. Aby mu
pak stejné orgány mohly vyčítat, že nedostatečně zvládá moderní dějiny a že se
jim moc nevěnuje. Zde ale víc už mluvím o frustraci, protože, jak dobře známo,
stokrát nic umořilo i vola, natožpak českého učitele.
Ale vraťme se k motivaci. Konkrétně té mojí, historické. Představuji si
to tak, že by se pravěkem zaobíraly malé děti, které baví představa života v
jeskyni, zatímco ti starší studenti by měli dostatek prostoru diskutovat nad
problematikou moderních dějin. Aby si uvědomili, v čem vyrůstali jejich
rodiče, kteří je vychovávají a předávají jim své historické zkušenosti.
A mohli by i vlastní názory používat. Byl by pro to prostor.
A motivace.
Pravda, ke zvýšení popularity školní docházky by to asi zásadně
nepřispělo, možná dokonce naopak. Pracovat s vlastním názorem a myšlenkami
je náročné, někdy i nebezpečné. Ne všichni o to stojí (děti, rodiče i kantoři.)
Z tohoto hlediska by asi bylo lepší školu buď zrušit, nebo zakázat.
Zakázané ovoce snad i dnes nejlépe chutnáJ.
Což zná jako utopie,
ale paradoxně není vyloučeno, že se tomu v budoucnu tak stane. Patrně ale
z úplně jiných pohnutek než ve snaze zlepšit vztah ke vzdělávání.
Když ale začneme
intenzivně přemýšlet o skutečné nutnosti motivace, musíme si přiznat, že
ztrácíme jistotu, zda vůbec existuje v nějaké přijatelné a legální podobě.
Popravdě řečeno, občas je taková ušlechtilá motivace v konfrontaci s
realitou skoro nepředstavitelná.
Přesto musím přiznat, že se o motivaci stále vytrvale
snažím. Protože vytrvalá demotivace je ve finále opravdu hodně demotivující, ba
až frustrující…..:-)
Jitko,
OdpovědětVymazatmotivace - zrovna nyní by se mi nějaká hodila !
Dcera puberťačka, škola, známky, ...
Když jsem se jí včera zeptala na Josefa II., řekla mi, proč se má o něm učit, když prezidentem je ještě Zeman :-o
A pak hledejte motivaci jako jehlu v kupce sena!
Já jako rodič a Vy jako učitelka !
Jitko, je smutné jak málo znají mladí dějiny a nemají úctu k ničemu a nikomu. Pak se nedivme, co že se to děje v parlamentu, ve sněmovně nebo extempore kolem presidenta. Hodně lidí nic neví, ale stačí jim kliknou na počítač a mají utvořen názor, a přečíst si 3 věty nějakého přiblblého článku o sexy hvězdičkách nebo hercích a dát si dávku. "A nejlepší by bylo, kdyby v době, kdy bude druhé kolo voleb presidentských voleb hodně mrzlo, alespoň by důchodci nedokouzali do volebních místností". To je citace středoškolského učitele základů společenských věd a dějepisu. Co se pak divíte, že mládež je taková jaká je. Zdraví Iwka
OdpovědětVymazat