Čas od času si připomenu, jak to bylo v autoškole.
Nejčastěji v okamžiku, kdy se bezmyšlenkovitě šinu za vozem, jehož pomalé
ploužení se ulicemi města mě ukolébá a vytvoří nečekaný pocit neobvyklého klidu
na jinak divokých pražských ulicích. A pak zjistím, že jedu za autoškolou a
řidič označeného vozu je ještě větší zoufalec než já. Ještě chvíli se pak
bezpečně vezu ve vleku, abych ho nakonec předjela (bez troubení) protože jet
trvale čtyřicítkou je někdy moc i na mě. Nicméně, obdivuji učitele, kteří takto
svěřují svoje zdraví, potažmo i život v rámci šíření schopností, které,
soudě podle stavu na našich cestách, mnozí stejně rychle zapomenou. Po pravdě,
něco sem také dost pozapomněla, třeba vyměnit kolo si už sama opravdu nedokážu.
A to i přes to, že na teorii jsem byla v autoškole dost dobrá. Všechny
testy jsem uměla na plný počet, měla jsem to podobně, jako v klasické
škole, tak trochu šprt, který musel mít samé jedničky. Jenže v autoškole
po vás chtějí i nějakou praxi. A tady jsem poprvé narazila. Už jsem nebyla ta
jedničkářka, ba naopak, dalo by se mluvit o nadějné repetentce. Praktické jízdy
prostě bylo třeba několikrát opakovat, výměna pneumatik se také musela
přesunout do plurálu. Naštěstí zafungovala vůle a vysněný certifikát
k ukončení studia v podobě řidičáku byl dosažen. Ovšem pocity
studenta autoškoly, ona rozechvělá nejistota, se často vrací. Pořád sebou
nervózně trhám, když někdo troubí (ani nemusí troubit na mě, automaticky to
ovšem na sebe vztahuji. Včetně okamžiků, kdy troubím sama, aniž si to uvědomím.
I tak okamžitě zpytuji svědomí, co jsem asi pokazila). Když mám na křižovatce
odbočit vlevo, raději se snažím volit jinou trasu. Nejde-li to, zadělávám si
nejen na žaludeční vředy, protože odbočuji s takovou křečí
v obličeji, že hrozí nebezpečí, že mi to zůstane. Parkovat podélně už
zvládnu, v případě že v řadě vznikl prostor velikosti tanku. Jinak
raději hledám jiné místo, stejně jako v okamžiku, kdy se za mnou štosuje
fronta aut. Někteří řidiči by asi i
počkali, leč moje sebevědomí okamžitě spadne až někam ke kotníkům a to nedám.
Raději jedu parkovat jinam. Také raději moc nepředjíždím, vyjma cyklistů, což
mi ovšem způsobuje další křeč. A tak se s velkým klidem a radostí ploužím
za autoškolou a přemýšlím, zda onen řidič aspirant je na tom jako já, tedy
teoretický šprt, kterého praxe trochu zaskočila. Nebo jako můj muž, který testy
trefil asi napotřetí, ale sotva sedne za volant, je z něj génius do
každého vozu. Nebo zda jde o kombinaci obojího. Případně může nastat i varianta
toho, že onen zoufalec je skutečný zoufalec, který se prostě řídit nikdy
nenaučí. Třeba proto, že nemá vrozený odhad. I takové jedince znám a ani jeden
autoškolu nedokončil. Bez odhadu to prostě nejde. Mě chybí jen orientace,
zabloudím kolikrát i na Letné, ale na to je lék v podobě navigace. Pro
některé neduhy ale lék prostě neexistuje a tak když nenarazíte na úplatného
učitele, tak autoškolu prostě neuděláte. A to je dobře. Stejně jako to, že se
vozy autoškoly po ulicích pohybují nízkou rychlostí. Skoro se chce říci, že
jsou skoro jediní, kdo respektují přikázanou rychlost ve městě. Proto se za
nimi ráda vezu, mohu jet, přemýšlet si o svém a nestresovat se, že mě za
přikázanou padesátku vytroubí nedočkavý mercedes, kterého vzápětí dojedu na
světlech. A na autoškolu se netroubí! Alespoň já ne. Jezdím s nimiJ
Žádné komentáře:
Okomentovat