Nedávno jsem na jakémsi semináři byla poučena, že slovo
inkluze už se neříká, protože veřejnost na tento výraz začíná být alergická.
Inkluze se navíc moc nedaří, minimálně se nepovedlo ji smysluplně vysvětlit,
proto je již doporučován jiný termín, protože inkluze jako takové se
ministerstvo vzdát zatím nehodlá.
Takže klasické
slovíčkaření, to ostatně u nás není nic nového pod sluncem.
Mně ale zaujala
opačná strana spektra. Když jste třeba jako rodič přesvědčeni o tom, že dítěti
by praktická škola pomohla, cítilo by se tam lépe než ve škole klasické, zcela
určitě by napomohla při jeho vzdělávání. V běžné škole mu to nejde,
nestíhá, necítí se dobře. Všichni ho pořád chválí, jak je šikovné, snaží se, ale
výsledek procesu jedna plus jedna je mu i ve třetí třídě utajeno. Neumí to.
A teď babo raď,
protože se nejedná o nikterak snadný úkol. Právě proto, že prosazovaným trendem
je inkluze, tak opačný trend, byť o něj usilujete sebevíc, není vůbec žádoucí.
A tak nastává anabáze podobná té, kterou
jste kdysi museli absolvovat při snaze dostat dítě do nějaké prestižní střední
školy. A rozhodně to není o úplatcích, byť žijeme v hodně korupční době.
Nehodí se to do obrazu, jaký údajně chceme vytvářet. Proto začíná koloběh za
sérií různých vyšetření, doporučení, psychologických sezení a vyjádření
takového množství lidí, že by si jeden myslel, že pro dítě požadujete výstřední
možnost přeskočit minimálně pět let základního vzdělávání. Ovšem pravda je taková,
že chcete své dítě umístit do praktické školy. Víte, že se v prostředí
běžné klasické školy necítí. Nezvládá ji. Rádo by někam, kde bude menší
skupina, větší klid. Do praktické školy. Nelze. Tedy abych nebyla
nespravedlivá, jde to, ale velmi, velmi obtížně.
Nevím tedy, zda
toto byl cíl inkluze. Doufám, že ne, ale je to klasický příklad toho, jak
přílišná snaha často škodí. Všeho moc škodí, tedy i moc zásahů státu do běžného
života. Praktické školy totiž nebyly vůbec špatné. Samozřejmě, když jsou
primárně označovány jako automatické odkladiště romských dětí, zní to dost
negativisticky. To, že tomu asi tak někdy bylo, neznamená, že jde o nějaké
stabilní pravidlo a že to bylo všude a vždycky.
Tím, že dětem, které o podobný typ vzdělávání stojí, byla
tato možnost státem vlastně odebrána, získává inkluze další záporné body. A
nejen inkluze, i svoboda rozhodování, právo vlastní volby a celá řada dalších
výsad, které s tím souvisejí. Vše na úkor výsady jediné, státem
upřednostněné. Nějak se zapomnělo, že přílišná snaha je často velice
kontraproduktivní. Snaha mít všechno uhlazené, přehledné, krásně
pojmenovatelné.
To ale není reálný
život.
Těžko ovšem chtít od
ministerských či státních úředníků, již dávno od reality odtržených, aby
reflektovaly nějakou skutečnost. Zvlášť tu, která není politicky korektní.
Proto nám tímto sebedestruktivním procesem praktické školy mizí na smetišti
dějin. Dětem, které by je potřebovaly, nezbývá nic jiného než se s tím
smířit a nějak poprat. Případně čekat, až se celá věc přejmenuje, k obrazu
doby, a věc zase začne fungovat.
Ostatně, za mého mládí byly tyto školy zvány jako zvláštní,
později pomocné. To by dnes bylo naprosté faux paus. Tím jsou de facto ale už i
školy praktické.
Tak vlastně, s kapkou nezbytného cynismu, čekáme na
nové pojmenování, které půjde s dobou. Smůlu mají jen ti, co se ocitli
v mezidobí. Ale tak to bývá vždycky, bohužel.
Syn pre autizmus chodil do špeciálnej ZDŠ, do autistického vzdelávania a potom mu nedoporučili učilište, ale praktickú školu.
OdpovědětVymazatVeľmi mu pomohla a o tri roky bol vyzretejší po všetkých stránkach a je na učilišti.
Myslela som, že špeciálne školy sú bývalé osobitné a praktická škola je len nejaký medzistupeň.
Ale je to možné, že je to aj druh osobitnej školy, lebo poznám ZDŠ, ktorá má aj ročníky praktickej školy a ešte dva ročníky prakt.š. naviac k povinnej dochádzke.
Ja ctím túto možnosť, aj synovo špeciálne učilište:-)