Masaryk na vlastní oči.
Film konečně viděn. První pokus o Vánocích nevyšel, v
Lucerně bylo permanentně vyprodáno. Tehdy jsem ale na ten film hodně chtěla,
tak nějak bezprostředně, jako na historický film. Nepovedlo se. Pořád jsem ale
chtěla. Pak ale přišla masáž v podobě Českého lva, která mě asi jak diváka
měla navnadit. Mě tedy dost otrávila. Cítila jsem takovou paralelu, jako když
za minulého režimu natočili film Gottwaldovi a ten musel být za všech okolností
nejlepší. Nebo o Husákovi, aby ten příměr nebyl tak drsný. Prostě stejná
ideologie, jen v jiném hávu. Nicméně, touha historika převládla a
k ní se také přidala zvědavost na to, jestli je to fakt tak dobréJ. A tak jsem film
konečně viděla na vlastní oči. A nebylo!
Karel Roden sice skvělý, jako vždy. Jenže…? Je to historický
film nebo nějaká nuda v Brně? Tedy tentokrát v Praze?
To tedy nevím, jen si myslím, že veřejnost nyní bude
Masaryka vnímat podle filmu, nikoli dle reality historicky doložené. Třeba
v tom, že Masaryk se po Mnichovu nejen psychicky nesložil, ale dokonce ho
vnímal tak nějak pozitivně, protože tvrdil, že když tato událost pomůže
zabránit válce, on je hrdý na to, že jeho země byla ta, která nese tu oběť!
Když byl vyhlášen tzv. protektorát, Masaryk pořádal turné
v Americe a opět se nijak psychicky nesložil. S Benešem si byli stále
velmi blízcí a nikde jsem nečetla, že by došlo k oné tvrdé obviňující
hádce, kterou film tak sugestivně ukazuje. A takových historických přešlapů je
tu povícero, a to rozhodně nejsem nějaký odborník na tuto dobu. Ti asi musí doopravdy
trpět.
Můj osobní názor na
Jana Masaryka není nijak adorující, spíš v něm vidím rozmazleného
nevyrovnaného floutka, který si svou pověst velkého demokrata zas tak
nezasloužil. Pak by totiž nemohl v Gottwaldově vládě zůstat. To ostatně
film, nevím, zda chtěně či nechtěně, potvrzuje.
Stejně tak si samozřejmě nezasloužil onen dosud nevyjasněný
konec, ve kterém se kloním na stranu těch, co hovoří o jeho vraždě. Ale to už
film neřeší. Ten se vyžívá spíš ve veselých scénách, kde se šňupe kokain a
provozuje divoký sex. Tedy obraz dnešní době velmi blízký. A fakta jsou tak
nějak překrucována, asi filmově, aby to bylo pro dnešek dostatečně akční.
Taková je prostě doba. Svoji dobu ale Masaryk nezachycuje. Myslím si já. Navíc je
to strašná nuda. Takže zážitek ani filmový ani historický. Těch dvanáct Lvů prostě nechápu. Pokud si je
tedy nemám vysvětlovat ideologicky, což se tak nějak samo nabízí….
Čeští lvové... to bylo letos jedno PíáR na přilákání diváků do kin.
OdpovědětVymazatNo, taková ideologická masáž, spíš podvod na divácích
Vymazat