Někde jsem četla, že mozek dnešní mladé generace se pozvolna
digitalizuje, že děti, věčně přisáté k mobilu či tabletu, ztrácejí
schopnost delší koncentrace, mizí jejich porozumění psanému textu, neumí
pracovat s rozsáhlejšími informacemi. Co prostě není v povrchní
klipové podobě jako by pro ně neexistovalo....?
Musím přiznat, že na tom něco je. Přestože
patřím k příznivcům moderních technologií, snažím se v tomto duchu
držet s technikou krok, jsem odchovanec pomalých médií, tedy knih a
vyprávění. Mohu tedy porovnávat a hledat výhody i nevýhody, které lze
v podstatě shrnout do stručné charakteristiky, většinou používané třeba
pro oheň. A totiž, že moderní technologie jsou dobrý sluha, ale velmi zlý pán.
Doba se díky nim zrychlila natolik, že paradoxně teprve až dnes platí ono
nechvalně známé, že kdo chvíli
stál, již stojí opodál....
Někdy mě až děsí, když vidím děti takřka automaticky přisáté
k mobilnímu telefonu, který je pro ně středobodem bytí. Většinou na hry,
sociální sítě (přestože sedí uprostřed skupiny kamarádů. S těmi si ovšem
nepovídají, protože oni také zírají do monitoru) nebo v poslední době
velmi moderní fotografování sebe sama.
Před Velikonocemi, kdy jsem se snažila přiblížit
jim lidové zvyky, mě jeden chlapec uzemnil tvrzením, že si společně „vygůglíme“, kde je tady nějaká
vrba a pak si s pomocí internetu zkusíme tu pomlázku. Jako by to ani jinak
nešlo.
Když mají děti něco vypracovat, tak pokud to přímo
nestáhnou
z internetu, tedy v podstatě neuloupí,(net je k tomu
ovšem přímo
vybízí, to je ale zase jiné téma) pak pracují jedině s wikipedií.
Zajít do knihovny či použít knihu je většinou ani nenapadne.
A navíc to vlastně už ani neumí. Jak se pracuje s informacemi
v tlusté knize? Přečíst jí a zamyslet se nad tím? Vyhledávat něco sám,
když stačí kliknout?
To je natolik těžké, že se tato schopnost
opravdu mezi dětmi vytrácí. Není to klipovité, rychlé ani akční.
To rozhodně není obžaloba mladé generace, spíš jen
konstatování, jak to dnes vypadá a otázka, co s tím dál? Kam až to povede?
Vždyť už i doporučení a metodiky pro školní výuku se
dnes nesou v duchu, že vše musí být (má být, nechci být nespravedlivá) akční,
zábavné - to hlavně, rychlé, barevné, veselé, klipovité….
Kdybych chtěla být cynická, tak podstatné je, aby to
bylo barevné a vesele se to hýbaloJ.
Pokud bych tedy chtěla někoho vinit, tak společnost a
hlavně média, které k tomu mládež bezohledně vedou. Vlastně někdy
i některé rodiče, kteří svoje potomky nekriticky
zásobují moderními technologickými výstřelky, které pak suplují vzájemné
setkávání a komunikaci. Pravda, děti
je třeba mít pod kontrolou, což je nejčastější argument pro to, že mobil
mají už děti v první třídě, ale nic se, myslím, nemá přehánět.
Stejně jako na opačném spektru názorového spektra, kdy
jiní rodiče zase důsledně dětem podobné věci vůbec nedopřávají či striktně
zakazují.
„Prostě na ten internet se nedostaneš““.
Ovšem zakázané ovoce, jak známo, chutná nejlépe
a pro takové děti, které se samozřejmě vždycky nějakým způsobem
k nedovoleným činnostem dopracují, je potom net mnohem
nebezpečnějším prostředím než pro ty poučené.
Tedy mělo by jít o onu zlatou střední cestu, aby opravdu
technika byla dobrým sluhou a do té ovládající pozice, kdy z nás dělá
opravdové „závisláky“, se nedostala. Což je ovšem boj mnohdy opravdu
marný a předem ztracený. Vychováváme si generaci, pro kterou co není na
internetu, jako by ani nebylo. Technika musí být stále dokonalejší, abychom
byli stále s něčím kompatibilní, jinak se nepřipojíme, ztratíme i prostě
jen docela obyčejně nejsme in (vlastně on)J.
Těžko samozřejmě apelovat k návratu pouze
ke čteným knihám, to je asi jako chtít, aby se znovu svítilo lucernami. Ale na
určitou umírněnost a hlavně vyváženost určitě apelovat lze. Protože na té
postupné digitalizaci dětského mozku může trocha pravdy být, jelikož mozek je
sval a jakým směrem ho trénujeme, tím se vyvíjí.
Nevidím třeba nic špatného na tom, že děti ve škole používají
tablet či notebook, ale už docela kritizuji, že potom se prosazuje trend, aby
vůbec nepsali rukou.
„Proč, když je počítač?, argumentují nekritičtí příznivci moderních technologií. To,
že se psaním tříbí krom jiného i třeba jemná motorika už potom nikdo neřeší.
Zlatá střední cesta samozřejmě platí i pro
počítačové hry, které v malé míře mohou rozvíjet mnoho věcí, v míře
větší než malé způsobují závislosti, ztrátu sociálních vazeb (myslím tím těch
reálných, ne sociálních sítí), schopnost nějak aktivněji trávit volný čas,
nezapomínat na pomalá média, vzájemné sdílení zážitků, ne fotek na FB, na
komunikaci reálnou nikoli virtuální.
Jedině to je cesta, která vede k přirozené rovnováze a
nemíří do pekla digitálního zatracení. Moderní technologie jsou opravdu výborný
sluha, ale děsivý pán a vládce. Což ovšem v okamžiku, kdy bude
digitalizován i náš mozek, už nemusíme vůbec rozeznat. Někdy, když
vidím svoje studenty, (hlavně ty nejmladší) jak v hezkém počasí zuřivě hledí do
monitoru bez ohledu na to, co se děje kolem, začínám být kapku scepticus.....
Asi bych si měla vygůglit, jak s tím bojovat...
Asi bych si měla vygůglit, jak s tím bojovat...
Vidím to úplně stejně. Mě je těch malých dětí opravdu líto, jsou ochuzeny o tolik zážitků.....a pokud nemají možnost být přilepeny k tabletu či mobilu, tak slyším jen jedno slovo - NUDA!!!
OdpovědětVymazatDvouletá dcera mé sestřenice dostala k narozeninám tablet.... co na to říct:((
Tablet ve dvou letech se mi tedy zdá hodně brzy, leč je to realita, i já znám děti v tomto věku disponující touto technikou. Uvidíme, kam to dospěje.
OdpovědětVymazatHezký den přeji