středa 20. září 2023

Barrandovský most

   Barrandovský most je letos v hodně létě často zmiňován ve slovníku účastníků pražské dopravy. Jeho nezbytná oprava totiž poměrně zbrzďuje předimenzovanou automobilovou dopravu v Praze. Kolony, kam se podíváš.

Nicméně, most si rekonstrukci ve svém věku jistě zaslouží. První auta na něj byla vpuštěna právě před čtyřiceti lety, konkrétně 20. září 1983. A od té doby poctivě slouží, byť si při jeho stavbě určitě nikdo nepředstavoval sílu dopravy, která ho jednou bude vytěžovat.

Zajímavé na něm je, že ač jde o most, není přímo ze břehu na břeh, ale je veden šikmo. Takové mosty máme v Praze dva, jeden je Železniční most pod Bulovkou, druhý, slavnější, je právě Barrandovský.

  Dnes už asi málokdo ví, že byl zprovozněn pod jménem most Antonína Zápotockého. Ostatně, mnozí už jméno autora Rudé záře na Kladnem raději vytěsnili ze své paměti. Ne snad, že by si „Tonda Zápotonda“ zasloužil nějakou glorifikaci, naopak. Připomínám to spíš mimovolně, jak se věcí mění. A že zapomínat špatné věci je sice pozitivní schopnost, ale určité memento bychom měli na paměti mít neustále.

S tím ovšem brutalistní barrandovský most nemá nic moc společného.  A je jen jazyková shoda okolností, že brutalismus, ve kterém ho architekt Karel Filsak projektoval, je symbolem i brutální doby.



   Je to vytížená betonová čtyřproudová spojnice z Braníku do Hlubočep. Pokud neustálý provoz dovolí, lze zahlédnout plastiky s kuriozními názvy: Červ dobyvatel, Hroší lázeň a Krmítko pro slony. Socha Zápotockého, kterou tam soudruzi kdysi chtěli, zde nakonec nestála ani tehdy. Architekt si to dokázal prosadit, což lze hodnotit jako odvahu i zásadovost. Zaměnit sochu Zápotockého za Červa dobyvatele zní skoro jako akce třetího odboje.

   Most umožní denní přesun až sto padesáti tisícům automobilů. Nyní logicky méně, ale zase lze předpokládat, až rekonstrukce někdy skončí, bude těch aut zase o pár desítek tisíc víc.

   Nyní tedy prochází zaslouženou revitalizací a my si jen krátce a nostalgicky připomeneme, že 20.9. je to rovná čtyřicítka let od přejezdu prvních aut přes tuto živoucí tepnu města.







 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat