.... jako čerstvý sedmdesátník
Člověk by neřekl, jakou může mít taková sotva
půlkilometrová stavba dlouhou historii. Jak už tomu často bývá, představy a
plány jsou výrazně delší, než by se zdálo. O podobném zkrácení cesty z centra
města na Letnou se dumalo již v devatenáctém století. V úvahu připadaly
serpentiny nahoru, případně jakási forma prokopání. O urbanistických zásazích
do městské zástavby se naši předkové dohadovali zjevně stejně zdlouhavě jako
my. Trvalo to, než se do něčeho zásadního pustili. Situaci chvíli řešila
Chotkova silnice, která tedy funguje dodnes. Nicméně, už v devatenáctém století
nestačila, tak se hledalo nové řešení. Když do celého sporu vstoupili tehdejší
památkáři, kterým se nelíbila žádná variant výrazně pozměňující charakter
města, byla vypsána soutěž na vyřešení dopravní situace. Realizaci nakonec
přerušila válka, proto se začalo stavět až v roce 1949. A za čtyři roky
namáhavého ručního ražení bylo hotovo, půlkilometrový silniční tunel byl na světě.
V pořadí je druhý, první
místo patří tunelu vyšehradskému. I ten má vlastně letos výročí, vznikl v roce
1903.
Leč ten letenský je zase delší, že na tehdejší
domu a techniku, kterou byl budován, je vlastně dlouhý až nečekaně. Však byl ve
své době docela raritou, byť tramvaje, se kterými se původně také počítalo, se
tam nakonec nevešly. Zůstaly tak klasické kočičí hlavy bez kolejí, určené jen
pro automobilovou dopravu. Pro tu se dneska tunel uzavírá buď v noci, kdy
probíhá nějaká úprava, nebo v době fotbalového derby, kdy na Letnou proudí
davy slávistických fanoušků, kteří za doprovodu policejního kordonu míří
tunelem na stadion. Asi tudy vpouštějí i fandy jiných klubů, jen ti slavističtí
bývají v největším množství. Kráčí si tudy už pěkně po asfaltu, který je
tu někdy od přelomu tisíciletí. To účastníci protestního pochodu po smrti Jana
Palacha manifestovali ještě po dlažebních kostkách.
Dnešní sedmdesátník nemá ani původní pásové osvětlení, přešlo se na klasické stropní zářivky. Navzdory mnoha delším a modernějším tunelům má ale pořád své důstojné místo. Určitě třeba někomu zkrátí cestu na letiště, letenským umožňuje pohodlnější cestu z centra a již zmiňovaným fandům nebo účastníkům všech možných průvodů a demonstrací dovolí pohodlně proniknout na pláň. Je to takový doyen pražských silničních tunelů a ke svým sedmdesátinám si zaslouží důkladnou oslavu.
Nebo přinejmenším gratulaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat