úterý 26. září 2023

Letenský tunel

.... jako čerstvý sedmdesátník

   Člověk by neřekl, jakou může mít taková sotva půlkilometrová stavba dlouhou historii. Jak už tomu často bývá, představy a plány jsou výrazně delší, než by se zdálo. O podobném zkrácení cesty z centra města na Letnou se dumalo již v devatenáctém století. V úvahu připadaly serpentiny nahoru, případně jakási forma prokopání. O urbanistických zásazích do městské zástavby se naši předkové dohadovali zjevně stejně zdlouhavě jako my. Trvalo to, než se do něčeho zásadního pustili. Situaci chvíli řešila Chotkova silnice, která tedy funguje dodnes. Nicméně, už v devatenáctém století nestačila, tak se hledalo nové řešení. Když do celého sporu vstoupili tehdejší památkáři, kterým se nelíbila žádná variant výrazně pozměňující charakter města, byla vypsána soutěž na vyřešení dopravní situace. Realizaci nakonec přerušila válka, proto se začalo stavět až v roce 1949. A za čtyři roky namáhavého ručního ražení bylo hotovo, půlkilometrový silniční tunel byl na světě.

V pořadí je druhý, první místo patří tunelu vyšehradskému. I ten má vlastně letos výročí, vznikl v roce 1903.

 Leč ten letenský je zase delší, že na tehdejší domu a techniku, kterou byl budován, je vlastně dlouhý až nečekaně. Však byl ve své době docela raritou, byť tramvaje, se kterými se původně také počítalo, se tam nakonec nevešly. Zůstaly tak klasické kočičí hlavy bez kolejí, určené jen pro automobilovou dopravu. Pro tu se dneska tunel uzavírá buď v noci, kdy probíhá nějaká úprava, nebo v době fotbalového derby, kdy na Letnou proudí davy slávistických fanoušků, kteří za doprovodu policejního kordonu míří tunelem na stadion. Asi tudy vpouštějí i fandy jiných klubů, jen ti slavističtí bývají v největším množství. Kráčí si tudy už pěkně po asfaltu, který je tu někdy od přelomu tisíciletí. To účastníci protestního pochodu po smrti Jana Palacha manifestovali ještě po dlažebních kostkách.  

Dnešní sedmdesátník nemá ani původní pásové osvětlení, přešlo se na klasické stropní zářivky. Navzdory mnoha delším a modernějším tunelům má ale pořád své důstojné místo. Určitě třeba někomu zkrátí cestu na letiště, letenským umožňuje pohodlnější cestu z centra a již zmiňovaným fandům nebo účastníkům všech možných průvodů a demonstrací dovolí pohodlně proniknout na pláň. Je to takový doyen pražských silničních tunelů a ke svým sedmdesátinám si zaslouží důkladnou oslavu. 

Nebo přinejmenším gratulaci.



Žádné komentáře:

Okomentovat