Někdy, respektive poměrně často, se setkávám se situací, že řečník neumí opustit myšlenku.
Vnímám to poměrně často, nevím, zda je to mojí netrpělivostí
či realitou. Jako by prostor pro nějaké vlastní vyjádření nabízel i možnost
sebeposlouchání. Jsou lidé, co se rádi poslouchají. Jen mám pocit, že je jich
čím dál víc. Cimrman to přisuzuje starším lidem, svou dnes již slavnou replikou
o tom, že problém je udržet myšlenku a opustit myšlenku.
Leč, setkávám se s tím
napříč všemi generacemi. Někteří
jedinci, když jsou donuceni opustit svou sociální virtuální bublinu a mluvit
reálně, nebere to konce.
Mám příležitost, tak
se vymluvím, využívá takový jedinec situaci, když je vyzván ke stručnému
komentáři.
Není to nikterak
výjimečné. Jedná se o stav napříč všemi profesemi či generacemi.
Z hlediska četnosti svého pobytu to samozřejmě nejvíc
vnímám ve školství. Když se učitelka dostane na poradě ke slovu, málokdy udrží
linii problému. A skoro nikdy se jí nechce opustit svou košatou myšlenku.
Zřejmě za tím vězí
potřeba se vypovídat. Je vlastní i učitelům, kterých kupodivu ve sborovnách
přibývá. Někdy mám dokonce pocit, že jejich litanie jsou mnohem delší než ty ze
strany dámské části kolektivu.
Mně osobně nejvíc chybí trpělivost. Myslím, že ji mám dostatek
ve vztahu k dětem, ale zcela ji postrádám ve vztahu k dospělým.
Navíc mě ti povídálkové dosud nikdy nepřesvědčili. Nechce se
mi ani věřit, že člověk, který sám nedokáže jasně vyjádřit svou otázku či
pojmenovat podstatu problému, může totéž vyučovat a chtít po dětech.
A stává se to. Často. Ti, co lamentují nad tím, že děti nic
nechápou, sami mnohdy nejsou schopni pochopit, co se po nich chce. Co mají
sdělit či pojmenovat.
Stejně tak je tomu mnohdy u politiků, ale tam je to často
bohužel podmínka profese, mluvit dlouho
a o ničem.
Někdy jste zavlečeni do debaty, která nemá konce. Tady
dostává moje netrpělivost na frak. Pravda, má to určitou hranici, pak odcházím.
Ale často spíš žasnu, co všechno takový jedinec sděluje, jak rozmanitě odbočuje
od hlavní linie, zase se vrací, kličkuje a mluví a mluví a mluví….
Častým přidruženým jevem pak je, že i když to má vypadat jako
rozhovor či vystoupení někde, dejme tomu na poradě, onen jedinec pak ty ostatní
vůbec neposlouchá, protože si pořád jede to své.
Posluchačům pak
vlastně zbývají jen oči pro pláč. Pravda, někteří z nich by se mohli
vymezit. Skočit do řeči nebo opustit místnost. A to by jistě bylo hodně
zajímavé, jak by se s tím řečníci vyrovnávali. Zda by si toho vůbec
všimli?
Možných reakcí
samozřejmě existuje povícero. Snaha je
přerušit, vrátit na místo, kde uhnuli, zbrzdit otázkou. Většinou marnost nad
marnost. Když totiž někteří otevřou ústa a začnou mluvit, většinou o sobě, jak
moc jsou dobří, jak daný problém řeší oni, jak na všechno mají jasný názor,
musím přiznat, že ztrácím nejen pozornost, ale i jistotu, zda se nacházím ve
správný čas na správném místě. Opouštím
tedy tuto svoji myšlenku s určitou rezignací v mysli. Řešení asi
neexistuje. Krom nikdy nekončícího trénování vlastní trpělivosti a schopnosti
totálně vypnout a odpoutat se od určitých myšlenkových exhibicí.
Vnímáte to podobně nebo je to opravdu jen vedlejší efekt netrpělivosti
či zrychlenosti?
O dlouhých monolozích bych mohla vyprávět :) Jedna moje příbuzná je tím pověstná. Než se dobere z podstatě věci, bere to oklikou málem přes zážitky ze svého dětství. Někdy jsem trpělivá, neboť mám úctu ke stáří, jindy se stane, že ji přeruším, vlastně skočím do řeči. Musím :) Dle mého do není zrychlenou dobou, ale spíš tím daným člověkem. S přibývajícími roky se to nemění :)
OdpovědětVymazat