Kantor se stane zpátečníkem ani neví jak. Stačí lpění na
nějakých pravidlech a rázem je z něj staromilec, konzervativec nebo
dokonce i starou strukturou. A jsou dokonce i tací, co se vytrvale odmítají
stát zábavnými flexibilními kreativci, kteří si uvolněně se svými osmáky
tykají. Ti pak mají v českém školství pověst pedantů, nesnesitelných
tyranů ba i odmítačů veškerého novátorství. Moje role odmítačky pokroku vznikla
v souvislosti se zaváděním interaktivních tabulí do výuky. Odmítala jsem
je a vytrvale psala křídou. Neomluvitelné.
Není pochyb, že se mi musela zhoršit pověst. Vždycky to tak
je. Kdo nezapadá do současného trendu virtualizace, je v podstatě
pranýřován. Vím to, protože pár takových obětí znám. Například jeden můj
kolega. Vytrvale odmítá povolit dětem v hodině matematiky mobily, na
kterých by si spočítaly základní početní úkony. Zastarale lpí na názoru, že
malou násobilku a sčítat i odčítat do sta mají děti prostě zvládnout
z hlavy. Hodně kvůli tomu trpí na
třídních schůzkách, kde ho rodiče takřka kamenují svojí nespokojeností. Nemůže
přeci děti tolik přetěžovat! Mají přeci právo využívat moderní pomůcky. Vždycky
jejich setkání skončí u ředitele, který rodičovské lamentaci samozřejmě
ustoupí. Co kdyby si někdo z nich stěžoval na ČŠI? Šalamounsky ale povolí
kalkulačky, které děti většinou nevlastní, protože obyčejná kalkulačka nejde
připojit k wi-fi a proč by ji měly mít, když mají mobil? Tedy se během
následujících třídních schůzek situace opakuje a všichni se ocitají
v začarovaném kruhu vlastní neústupnosti.
Koneckonců, i jiné předměty nabízejí věčný souboj tradičních
a novodobých metod, které jsou pak vděčným námětem různých mediálních klišé a
zevšeobecňování. Proč se třeba mají učit nějaký dějepis, když všechno najdou na
netu? A biflovat se nějaká data? To je snad trochu přežité, je přeci jedno, kdy
co bylo? Učit se psát? K čemu, když máme klávesnici? Studovat nějaké
chemické vzorce? Nač,když chemii stejně
v životě neupotřebím? Tak bych mohla pokračovat do nekonečna, čímž bych
ale logicky odbočila od interaktivní tabule, která je výstavní skříní
současnosti. Která škola nemá interaktivní tabuli jako by ani nebyla. Dealeři navštěvují
školy s vytrvalostí podomních prodejců z devadesátých let a
sofistikovaně přesvědčují učitelské sbory, že jedině s touto technickou
vychytávkou zaujmou dnešní mládež, jinak nemáte prostě šanci. Na všechno si
tady děti mohu sáhnout, mohu vidět pokus v přímém přenosu, tahat písmenka
z jednoho konce tabule na druhý. A jistě není daleko doba, kdy nebudete
muset učit vůbec, hřímal jeden obzvlášť zanícený prodejce, vše za vás odučí
tabule sama!
No, tak to bych zažít nechtěla. Stejně jako práci
s touto módní záležitostí. Taková jedna příprava na vyučování zabere
minimálně tři plné hodiny. Pak vítězoslavně dorazíte se svou přípravou do třídy
a ejhle, zázrak techniky zrovna nefunguje. Vypadl nějaký kabel. Svou tříhodinovou
přípravu si tedy můžete směle strčit za klobouk a práce v hodině je zase
interaktivní jen díky vám. Jindy se zase
tabule sekne uprostřed věty, další den došla náplň do fix, poté fixy rovnou
někdo ukradnul. Další nemáme, oznámí vám z kanceláře, kde dodají, že už
v letošním rozpočtu stejně na ně nebude místo.
Je to tak s mnoha novinkami ve školství a nějak se tím
narušuje rovnováha. Tedy převážně moje duševní rovnováha. Vnímám ten rozpor,
kdy na jedné straně nejsou peníze na nic, ale akce interaktivní tabule do škol
(podobně jako kdysi tunel zvaný internet do školy) se najdou peníze poměrně
velkého kalibru. Jednou jsem se zajímala o ceny podobných atraktivních
zařízení. Pod šedesát tisíc nejde. Když si ale chci koupit knihu pro další
studium, pak musím podstoupit byrokratický maraton a většinou mi to neschválí,
protože tři sta za knihu je na školní rozpočet velká položka.
Na interaktivní tabuli se přesto dá najít několik pozitiv.
Lze ji využít jako promítací plátno, to ano. Lze na ni demonstrovat pojem černá
díra. Snadno se díky ní vysvětlí, jak něco dokáže bezezbytku spolykat tolik peněz,
které by se daly využít mnohem smysluplněji. V neposlední řadě je dobrá pro
dějepis či biologii, aby ukázala slepou větev ve vývoji. Podobně jako
neandrtálci byli slepou větví ve vývoji lidského rodu, je interaktivní tabule
slepou vývojovou větví v modernizaci školství. Jen se to zatím moc neví,
školy se svou interaktivní vybaveností dosud rády pyšní. Zjevně je třeba
uspokojit nějakou dealerskou lobby a pak se zase do škol bude hrnout něco
jiného. Pak snad my, co odmítáme tento módní výstřelek adorovat, zase ztratíme
nálepku staromilců, zpátečníků a odpůrců pokroku.
I když jeden nikdy
neví…Třeba v té době už budou opravdu tabule za nás skutečně učit a na nás zbude realita, vykonávat dozor
nad virtuální mládeží a jejich interaktivních virtuálních kantorechJ
Vtipný článek, bavila jsem se :)
OdpovědětVymazatOno je to opravdu těžké. Soustředěnost dětí na psaný text (tedy i na tabuli) je mizivá, reagují právě jen na displeje elektroniky všeho druhu. Smutné je, že příznaky toho všeho pozoruji už i u lidí svého věku, zrovna tak jako Vy ty mobily v kině. Ale jak najít zlatý střed, abychom technologie využívali a nebyli jejich závislými otroky?
OdpovědětVymazat