Nedávno se mne kdosi ptal, co budu dělat o
prázdninách. Přivedlo mě to do rozpaků. Ne snad, že bych netušila, co hodlám
během dvou letních měsíců provozovat, ale už dávno nevnímám svoji zaslouženou
dovolenou jako prázdniny. Bývám na podobnou záměnu poměrně alergická.
Začala jsem tedy uvažovat. Vysvětlovat, že
si kantoři prázdniny jak se patří zaslouží,by znamenalo nosit dříví do lesa,
což rozhodně nemíním. Prázdniny jsou pro děti, učitelé mají dovolenou jako
každý jiný pracující. Představa, že kantor stráví ve škole zhruba stejně tolik
času jako žactvo, mi vždycky připadala dost prapodivná. Ovšem čím větší
prapodivnost tím větší zakořeněnost. Kromě toho si myslím, že zavádět nějako
standardizovanou pracovní dobu do školy, přesněji řečeno klasických osm hodin,
je ještě větší prapodivnost.
Můžu ovšem nějak
bojovat s všeobecně zažitým názorem, že učitelka je ve dvě hodiny
odpoledne doma?
Musela jsem se zamyslet nad všemi svými
povinnostmi. Myslím tím těmi, které přímo nesouvisí s výukou, ať už jde o
dozory, opravování písemek, nekonečná papírová
i elektronická byrokracie, výlety, exkurze a
celou řadu dalších aktivit, které jsou po kantorech vyžadovány jaksi
samozřejmě. Některé činnosti moc času navíc nezaberou, nad jinými aby člověk
trávil celé dlouhé hodiny. Zejména při tvorbě školních vzdělávacích plánů se
člověk vyřádil.
Vzpomínala jsem, jestli někdy někdo nějak
ocenil učitelskou práci přesčas, a musím říci, že můj dojem byl právě opačný.
Všichni tak nějak mají dojem, že pracovní doba učitele končí se zvoněním.
Prosto se asi objevují tendence vnutit do
školství přesnou a kontrolovatelnou osmihodinovou pracovní dobu. Osm hodin bude
učitel přímo na pracovišti, pak si označí odchod a teprve tehdy smí odejít. Pak
nebude nikdo říkat, že učitelky jsou ve dvě doma. Ostatně, některé i jsou, to já nepopírám, ale
s tím, že si přivlekly haldu sešitů k opravování a příprav na další
dny. Přestože tedy takové tendence lze v určitých periodách ve školství
vysledovat, nikdy se nikdo nepokusil spočítat veškerý čas, který učitel své
práci věnuje. Jeho pracovní doba
v podstatě nekončí nikdy, protože i když už je opraveno, připraveno a není
ani žádná exkurze, pořád je tu administrativa, rodiče či jen vymýšlení nějaké
aktivity. O problémech s dětmi ani nemluvě, ty se vám dostanou pod kůži
natolik, že o nějakém vypnutí většinou nemůže být ani řeči. Někteří jdou
v kontrole učitelské pracovní doby dokonce tak daleko, že zavádějí hlídací
časový systém a během školního volna během roku nasazují přednášky, semináře,
školení či jen prosté, leč povinné uklízení zásuvek a tříd. Cíl je samozřejmě
jednoznačný, docílit pevné učitelské pracovní doby, což je ovšem do jisté míry
oxymóron. Ten, kdo má svoji učitelskou práci přes všechna její negativa rád,
ten pak stejně dělá od nevidím do nevidím. Ti, co pracují do výše svého platu,
si to odsedí, a je pak jedno, zda jsou doma ve dvě či až v půl páté.
Zajímavé je zamyslet se nad učitelskou
pracovní dobou z hlediska platu. Nebudeme si nic namlouvat, všichni víme,
že učitelská výplata je u nás víc podobná podpoře v nezaměstnanosti než
adekvátní mzdě vysokoškolsky vzdělaného odborníka. Potom je delší volno a
nepravidelnou pracovní dobu možné vnímat jako určitý nepatrný bonus, za který
si sice chleba nekoupíte, ale minimálně k odpočinku a regeneraci postačí.
Když ale začnete tržně přepočítávat, musíte
dojít k nevyhnutelnému závěru, že to prostě není nic moc. Striktní
pracovní dobu ve školství prostě nastavit nejde, tam se to všechno odvíjí od
lidí. Buď člověk učí s láskou a rád, pak jeho pracovní doba
v podstatě nekončí nikdy.
A pokud ho školství nebaví, štve či dokonce
vytáčí, a přesto v něm setrvává, pak je pracovní doba dle zákoníku práce
sice určitá berlička, leč dokulhat s její pomocí můžete tak akorát do davu
věčných nespokojenců.
Pokud začnete pátrat po tom, kolik hodin
kdo stráví ve škole, nikdy se nedoberete stejného čísla. Tvrdit, že musí být
kantor osm hodin na pracovišti je proto docela velká hloupost, protože když se
něco chce vtěsnat do statistických tabulek, stává se to jen formalitou a ta umí
ve školství nadělat víc škody než užitku. Ještě jsem nezažila zapáleného
kantora, který by s koncem pracovní doby pustil svoji práci z hlavy
nebo si do ní nic nepřipravoval.
Možná by statistici či úředníci měli
inovovat jiné věci, které by učinilo ze školy atraktivní pracoviště. Přesně
vymezená pracovní doba to ale není. Pracovní doba prostě ve škole nekončí
nikdy. Minimálně v té škole, kde se i přes všechny mýty učí s láskou
a zaujetím. Bez ohledu na výši platu. Ale to je zase jiné zamyšlení:-)
Psáno pro časopis Škola a rodina
Psáno pro časopis Škola a rodina
Zažila jsem pevnou pracovní dobu na základní škole, kde jsem učívala. V důsledku to vedlo k tomu, že jsem prostě z principu odmítla dělat jakoukoliv práci navíc, včetně exkurzí a výletů... Nakonec jsme tamodtud utekla úplně, takhle se prostě ve školství pracovat nedá...
OdpovědětVymazatVelmi záleží na učiteli, kolik chce svému povolání dát. Třídní učitelka mé dcery mi proběhne pod okny (10 minut od školy) lehce před jednou hodinou ve dnech, kdy učí 5 hodin. V pátek učí hodiny jen tři, to jí vídám kolem 11:30. Exkurze a výlety neznáme, úkoly děti nedostávají, protože paní učitelka nemá čas je opravovat, písemky opravuje zásadně během vyučování, takže na známky běžně čekáme týden. Neříkám, že je to pravidlo, že to tak mají všichni učitelé, ale i tací se najdou :-)
OdpovědětVymazatUčitel, kterého práce baví, nepotřebuje pracovní dobu vymezovat- a lempla k práci nedonutíš ani v přesně vymezené pracovní době.
OdpovědětVymazatDebaty o pracovní době učitelů mě vždycky přiváděly k šílenství, protože když jsem po škole učila na plný úvazek, topila jsem se v práci a hlavně v přípravách- a ani po letech se mi nepodařilo dotáhnout to k té dokonalosti, že odcházím pár minut po zvonění s kabelkou a čistou hlavou ;-) samozřejmě vyložit se to dá i tak, že jedni jsou schopní- a ti druzí ne, tak si nosí práci domů :-)
Ale pokud učitel ztratí nadšení a hodlá dělat jen to, co "musí"- je to pro děti za trest :-( Prázdniny leží veřejnosti v žaludku, to jo. Ale může si to přece každý jít zkusit- těch pár týdnů dovolená navíc- to se vyplatí! ;-)
Něco o té práci taky vím a říkám vždy jen jedno - "když je učitelství tak úžasná, lehká a dobře placená práce s mořem prázdnin, proč je nedostatek kvalitních učitelů?".... Sháním učitele matematiky, informatiky a českého jazyka, davy zájemců prosím, aby kontakt nechaly na tomto blogu. Paní Neradová, Vám přeji krásné a pohodové dny, HanaL.
OdpovědětVymazat